Náš knižný trh je chorý

Milí priatelia, asi ste už počuli, čo sa deje na našom knižnom trhu. Jedna z najväčších slovenských sietí kníhkupectiev krachuje, hoci len pred dvoma rokmi vo veľkom expandovala do Čiech. Šušká sa o predaji koncernu jednej z najväčších goríl. Čo je za tým, netuším, ale o rozvoj literatúry, mám podozrenie, nepôjde, skôr o lukratívne nehnuteľnosti.

Asi je dobre, že sa to konečne prevalilo, ale toto je len špička ľadovca. V tejto brandži už dávno skoro nikto neplatí skoro nikomu – ani tie takzvané dobré kníhkupectvá, ani tie takzvané zlé. Česť sporadickým výnimkám, ale vydavatelia neplatia autorom, distribúcie vydavateľom a kníhkupci distribúciám. Je to bludný kruh. Ak vydavateľstvu zaplatia faktúru o rok, ešte môže byť šťastné. Po rôznych čudesných bankrotoch sa stáva, že vám namiesto peňazí ponúknu, aby ste si prišli s fúrikom pre balík zničených výtlačkov a ešte sa máte poďakovať, že ste vôbec niečo dostali. Nežartujem.

Hypermarkety nastavili zderské podmienky, berú si vyše polovicu z ceny knihy a kto ich hru neprijme, toho vyradia z regálov. Skúste niečo podnikateľsky plánovať, keď viete, že pôjdete do ťažkého mínusu a nik vám nepomôže. Alebo si predstavte, že ste štyri roky nedostali plat – to je realita, s ktorou sa väčšina spisovateliek a spisovateľov u nás “musí” zmieriť. Vždy som chcel pracovať s knihami a som šťastný, že to môžem robiť, ale náš trh považujem za chorý a do hĺbky prehnitý.

Čo môžete robiť? Predovšetkým veľa čítať a veľa kupovať knihy. Pýtajte sa, kto je váš kníhkupec a ako si plní svoje záväzky. Uvedomte si, že my, ktorí pre vás knižky píšeme, sme týmto nespravodlivým systémom postihnutí najviac. Držme si spoločne palce, pretože jedinou nádejou tejto krajiny je vzdelanie, vzdelanie, vzdelanie – a to bez kníh nepôjde. Do čítania!

Jedna z ciest vedie aj tadeto: Lovci & zberači: kniha na stiahnutie

About these ads

16 Responses to “Náš knižný trh je chorý”


  1. 1 František Horínek 01/08/2012 o 15:13

    hlavne zle je to, ze vsetci maju dlhu splatnost faktur, komisionalny predaj a podobne hluposti… ja mam to stastie ze pracujem s periodickou tlacou, tam je ta splatnost cca dva mesiace, co sa da nejak zvladnut… ale ano, je to tazke…

  2. 2 Stefan Bohus 01/08/2012 o 17:07

    Smutné…

  3. 3 empe 01/08/2012 o 17:50

    …pracujem v najvacsom knihkupectve (v sieti knihkupectiev) Luxor v ČR na Václavskom namesti… asi pred rokom (dvoma? priblizne) tuto siet knihkupectiev predali povodní majitelia (3 Češi – teda aspon dvaja z nich) Slovákom, o ktorých je rec vo Vašom clanku… ked tento obchod prebehol, hned som vedel, ze to nebude dobre… dnes je situacia taka, ze neplatime, dodavatelia nam nedodavaju knihy a potom musime casto hovorit zakaznikom, ze knihy, ktore chcu nemame…a tym padom, samozrejme, prichadzame o prachy… neviem, ci je to vysostne Slovensky styl podnikania, ale toto som pri Českých majiteloch nevidel… a to tam uz pracujem skoro 6 rokov… Slováci sú mladý národ a myslim, ze nam este dlho potrva, pokial sa naucime istym zasadam, ktore jednoducho MUSIME dodrzovat!!! empe

    • 4 Janko Cibisek 23/08/2012 o 07:41

      Aj ja pracujem v kníhkupectve a to čo tu vžený pán píšete nie je zdaleka pravda, žeby český kolegovia boli takí, že platia načas. Spýtajte sa ľudí ktorí vydávajú knihy v Nemecku aj pre Čechy či Slovensko aký je rozdiel medzi českým predajcom a slovenským predajcom(zámerne píšem predajcom, nie kníhkupcom, na Slovensku vymierajú)…žiadny.

  4. 5 Ján M. - priestornet.com 02/08/2012 o 22:56

    Súhlasím, slovenskej literatúre by pomohlo, keby ľudia viac čítali a kupovali knihy.
    Poukážem ale na jeden súvisiaci faktor: Našinci kupujú priveľa kníh v češtine, a tým fakticky zväčšujú český knižný trh a vlastný slovenský zmenšujú. Idú tak sami proti sebe.
    V Česku sa nestane (až na výnimky), že čitateľ kúpi sebe či dokonca dieťaťu knihu v slovenčine, ani nekúpi svojmu dieťaťu filmovú rozprávku so slovenským dabingom, čo je u nás (v obrátenom garde) bežné.
    ::
    Čo sa týka spomínanej siete kníhkupectiev, ide zrejme o spoločnosť Panta Rhei. Ich predajne sú príjemné a bohato zásobené, dobre sa mi v nich nakupuje. Podľa môjho skromného laického názoru mali byť opatrnejší v rozvoji. Zdá sa mi, že spoločnosť Martinus ide na to lepšie, neriskuje zbytočne, usiluje sa o stabilný rozvoj.

  5. 6 pjk127 03/08/2012 o 18:27

    Nastava diktatura idiotov. Vsetko ide na pol plynu. Ministerstva, mestske, obecne urady riadia klany samozvancov, ktori nie su schopni mysliet dalej ako za horizont svojej penazenky. Podnikatelia sa snazia co najskor napojit na statny penazovod, pretoze je to najjednoduchsie. Nemam z toho dobry pocit.

  6. 7 gabriela 04/08/2012 o 15:12

    Samozrejme, internet je jednou z ciest ako sirit literaturu. Po tejto vete nasleduje link na stiahnutie vasej knihy. Dobrovolne rozhodnutie autora zadarmo sirit svoje dielo je obdivuhodne, no autor na tom nezarobi. Pritom pisete o smutnom fakte, ze na nasom kniznom trhu nikto nikomu neplati, a ze spisovatel moze nakoniec skoncit s furikom vlastnych nepredanych kniziek, nieto este so ziskom.
    Ako teda moze byt umoznenie stiahnut si knihu zadarmo na internete riesenim nezarabania tvorcov a nefungovania knizneho trhu? Je to riesenie, pokial ide o to, z coho maju umelci zit?? (a ano, viem, ze to moze byt riesenie sirenia kvalitnej literatury, hudby, umenia, no teraz si odmyslime tuto samaritansku cinnost) Jednoducho- ako sa z toho ma dat zit? Zatial som na to neprisla, ani pokial ide o sirenie hudby, filmov (a nemyslim tym nelegalne sirenie, ale sirenie so suhlasom autorov). Zaujimal by ma Vas nazor. Dakujem.

    • 8 Kristián Javůrek 12/08/2012 o 18:58

      tak niekolko marketingovych strategov si vsimlo, ze ak ponuknete spotrebitelovi nieco zadarmo, tak v nom akoby vyvolate pocit dlhu, teda, ze vam je nieco dlzny, sam sice casto nevie, ze co a kolko, ale ten pocit je uz vyvolany a len malo jedincov ho dokaze potlacit. vo vacsine populacie je zakoreneny vzorec spravania, ktory ich “nuti” dlhy splacat.

      nasledne je tu aj fakt, ze tym ako date nieco ludom zadarmo, tak ich vlastne zoznamujete so svojou tvorbou, robite sam(a) sebe reklamu na statky, vyrobky, sluzby, ktore pre nich pripravujete v buducnosti. dostat nieco zadarmo je najdostupnejsia moznost zo vsetkych moznosti ako sa dostat k spotrebitelovi na kobylku.

      nie je to ani nova marketingova finta. svojho casu takymto sposobom rozvijali svoje podnikanie zidia aj za cenu pociatocnej straty na zaciatku podnikania. nasledne ako podliezli trhove ceny a trh ovladli tak mohli s cenami pracovat. ako tu uz v diskusii ale niekto spomenul, panta rhei (a vlastne asi cely slovensky trh) neodhadla/i kedy povedat dost!

  7. 9 Mario- Porovnanie.com 05/08/2012 o 23:24

    Ano krachuje pretoze konkurencia pouziva figle. Knihy sa urcite stale nakupuju a dost, len mam pocit, aj podla seba, ze sdtale viac cez internet.

  8. 10 Jyoti 07/08/2012 o 15:34

    Ja ako zákazník musím zaplatiť vždy, okamžite. Takže kde je tá diera, kde sa strácajú peniaze? Hoci mám napr. Panta Rhei na Poštovej ulici veľmi rada, dobre sa tam cítim, aj si tam občas niečo kúpim, nechce sa mi veriť, že by si dokázali zarobiť čo i len na nájomné. Prepočítajte si metre štvorcové, nájomné v centre mesta, náklady na zamestnancov a prevádzku a koľko kníh s akou maržou by asi tak museli predať, aby boli v pluse. Nemožné! Maximálne pred Vianocami môžu byť v zisku. A to mi je jasné, i keď som do ruky ešte ani kalkulačku nechytila. Takže o čo tam ide? Čistý tunel, alebo trpí majiteľ mánickou poruchou alebo čo? Naozaj by ma zaujímalo, ako to v skutočnosti je.

  9. 11 Martina Scholtzova 12/08/2012 o 18:51

    Predovšetkým veľa čítam a kupujem veľa kníh – z pozície zákazníka však nedokážem ovplyvniť, ako sú peniaze, ktoré zaplatím použité prevádzkovateľom reťazca. Vždy keď môžem, tak si knihu, hoci aj za drahšie, kúpim v naozajstnom kníhkupectve, kde predávajúci aj vie, čo predáva a každá návšteva je zážitkom. Poznám také dva a oba sú pre mňa inšpiráciou, ako si splniť životný sen a prispievať k tvoreniu lepšej spoločnosti.

    Pri reťazcoch typu Panta Rhei ma zase neprestáva udivovať, ako neefektívne zaobchádzajú so zdrojmi, predovšetkým priestorom. O atmosfére škoda písať.

  10. 12 Martin Faktor 05/09/2012 o 15:17

    Toto má byť Hvoreckého slovo do boja? Kde žije? Lol, čitateľ si má uvedomiť ako sú slovenskí autori postihnutí nespravodlivým systémom? Si robí srandu? Mám ísť do kníhkupectva opýtať sa ich či majú pouhrádzané faktúry?

    Pre zmiernenie tvrdých slov, rozumiem frustrácii z podnikania. Tá sa dá v kontexte dnešnej doby pochopiť. Frustrácia však nevedie z vyšším predajom. Prispievam preto svojimi 2 centami návrhov (na blogu):

    http://martinfaktor.tumblr.com/post/30933072138/reakcia-na-nas-knizny-trh-je-chory-hvorecky-sk

    • 13 Jyoti 05/09/2012 o 20:54

      Tak tieto rady práve Michalovi Hvoreckému netreba dávať: 1. audioknihu má, 2. na záver tohto článku ponúka knihu zadarmo na stiahnutie, 3. preklady robí (alebo aspoň v minulosti niečo robil), 4. na slovenskom internete je neprehliadnuteľný, 5. je jeden z mála slovenských autorov, ktorého knihy boli preložené aj do iných jazykov (pokiaľ viem minimálne český a nemecký). Kedysi mi táto jeho akčnosť nebola veľmi sympatická, ale dnes si hovorím: chlapec sa oháňa, ako môže. Nech sa mu v tom darí.

      Tým, ako a na čo míňam svoje peniaze, spolurozhodujem o svete okolo seba. Minimálnym podielom, ale predsa. Nákupy sú akoby také malé referendá a naše peniaze hlasovacie lístky. Keď nakúpim v Panta Rhei, podporím pochybného podnikateľa (teraz už pochybnú skupinu veľkopodnikateľov). A to nechcem. Preto tam nebudem nakupovať a svoje peniaze odovzdám kníhkupcovi, o ktorom si myslím, že je poctivejší. Toto pravidlo sa snažím uplatňovať aj pri iných nákupoch, nielen pri knihách.

    • 14 Martina Scholtzova 06/09/2012 o 07:26

      Výborne Jyoti. Ako povedal pán Toyota, kto nepožaduje kvalitu, ten ju kazí. Nerozmaznávajme neschopných obchodníkov, ale podporujem – nielen slovom, ale aj skutkom – tých, ktorí sú čestní.

    • 15 martinfaktor 06/09/2012 o 07:29

      Mno, potom som ho nehľadal poriadne. Ďalšie rady nemám. Nebudem nad ďalšími špekulovať, radšej si to poriadne premyslím.

  11. 16 ragnar 08/09/2012 o 19:06

    Nuž, ešte by bolo dobré spomenúť, ktoré sú tie naozaj poctivé kníhkupectvá, ktoré platia faktúry načas a korektne komunikujú s vydavateľmi. Dobre, už vieme, že Panta Rhei k nim nepatrí. A čo iní?


Napíš komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s




Zaregistruj sa pre správy z webu.

Join 153 other followers

Follow Hvorecky.sk on WordPress.com

Čítanosť

  • 1,283,498 čitateľov

Sleduj

Prijímaj upozornenia na nové články na tvoj email.

Join 153 other followers