Prečítal som si viaceré komentáre o návšteve premiéra v relácii Modré z neba a priznám sa, sklamali ma. Podľa mňa vôbec nejde o nejaký prelom alebo o zásadnú zmenu ani o bohvieako premyslenú propagačnú stratégiu. Je to prirodzené pokračovanie dlhodobého vývoja.
Komerčné televízie vznikli na prepojení biznisu, médií a politiky. Korupcia je v ich rodnom liste. Pripomínam, že hlavné postavy spisu Gorila vyšli z tohto prostredia. Televízie vyprodukovali viacero ministrov, ktorí patrili k najhorším v dejinách regiónu. A už asi mnohí tušíme, kto bude ďalší v poradí.
Premiérova návšteva iba potvrdila moje presvedčenie, že najväčšia korupcia a propaganda sa už nebude dohadovať v tajných bytoch, to je príliš riskantné a drahé. Teraz sa bude robiť v priamom prenose a za potlesku más, ktoré budú ešte aj ďakovať a lajkovať za to, že sú klamané a manipulované. Kamery už nebudú skryté a namontované v kuchyni či v stene, ale budú vysielať naživo v najsledovanejšom čase.
Deje sa to priamo pred očami a so súhlasom jednej z obetí systému, ktorý už obral mnohých občanov o civilizáciu, čo je len symbolická pointa nehorázneho cynizmu – ale ten je predsa oficiálnym postojom dnešného televízneho sveta. Buď chamtivý, vyzeraj vždy sexy a presaď sa za každú cenu. To počúva na každom kroku už aj môj sotva trojročný syn.
Preto chcem napísať o Trnave, kde som včera zažil, že veci sa dajú robiť aj úplne inak. V tom meste politici systematicky ničili kultúrny život, cenzurovali slobodu tvorby a prepúšťali odborníkov.
Skupina mladých ľudí sa rozhodla, že oživí synagógu, v ktorej sa už dávno prestali robiť výstavy, hoci mnohé mali európsku úroveň. Zriadili si internetové rádio, webstránku, organizujú podujatia, tlačia a sami vylepujú plagáty, premietajú filmy. Pracujú vo voľnom čase a robia to zadarmo, pretože chcú spraviť niečo pre svoje mesto, pre svoju komunitu aj pre seba. Nemajú na to granty ani nijaké fondy, ale majú nápady a chuť meniť veci k lepšiemu.
Zopár šikovných jednotlivcov dokázalo oveľa viac než všetci kultúrni úradníci v meste dohromady.
Stroon hral, ja som čítal a organizátori napočítali 105 divákov, čo je vraj návštevnosť, akú tam literárna akcia nepamätá. Ďakujem všetkým, ktorí akciu pripravili, aj tým, ktorí prišli. Nielen za magickú noc, ale aj za to, že sa tu ešte stále – napriek vyššie napísanému – dá zmysluplne a šťastne žiť.
Prečítajte si o trnavskom občianskom združení Publikum.sk a o Rádiu Bunker viac.
Možno by im pomohol link na webstránku / internetové rádio. A tvoji čitatelia by sa dozvedeli viac o aktivitách týchto mladých ľudí. A nabudúce tam možno budú mať 200 ľudí.
dobrý nápad, ďakujem! hneď som doplnil.
nešvár mediálnej manipulácie más „politikmi“ bujnie aj v samospráve: keďže “verejnoprávnosť” lokálnych médií platených z našich peňazí nikto ani len formálne nekontroluje, starostovia a primátori ich otvorene zneužívajú na svoje PR. ak sa k tomu pridá nejaký lokálny časopis financovaný sponzormi vedenia obce / mesta, je to permanentná volebná kampaň blížiaca sa brainwashingu.
Brainwshing v priamom prenose:sami sa pochvália,zatlieskajú si a obdarujú nie len kvetinovými darmi a basta fidli.