Ako robiť politickú kampaň

Ešte nikdy na Slovensku toľko ľudí nerozumelo reklame ako dnes. Zvlášť politický marketing ovládajú úplne všetci. Svoj názor na to, ako úspešne a kvalitne robiť kampane, vyjadruje skoro každý vo veku od 4 do 104 rokov. Ale určite aj stopäťročný dedko by najradšej na kameru povedal, ako by mal znieť ten-ktorý slogan. Len keby ho tí nevďační mladí počúvali!

Kto si o reklame prečítal knihu v takom nesmierne cudzom jazyku, akým je angličtina, vystupuje ako reklamný Guru. Väčšinou má holú hlavu, rozopnutú naškrobenú košeľu a pred sebou ohromne kreatívny laptop s jabĺčkom. Vlastníctvo tohto na Slovensku najcennejšieho marketingového nástroja automaticky znamená, že hocakú hlúposť dotyčný tresne, hneď sa z nej stane Zásadná Veta, nazývaná aj Posolstvo.

Nájdu sa aj takí, ktorí si Gurua nemôžu dovoliť, pretože za hodinku nezáväzného rozhovoru o Veľkej Kampani si Guru pýta aj 100 eur bez dph. Preto si niektorí opovážlivci robia Veľkú Kampaň bez Gurua. Tak sa na bilbordoch objavil aj náš rodinný urológ. Popri vyšetrovaní močových ciest mu asi nezostalo veľa času na prípravu volebného programu, preto sa hlavné body vyznačujú priam meditatívnou monotónnosťou:

Ako je známe, opakovanie čarovnej formulky môže ľudí priviesť do tranzu a následne azda v inom stave vedomia aj k volebným urnám. Ironické poznámky o obsedantnej téme cieľovej skupiny „spoločensky dobre situovaný narkoman“ si vyprosím.

Bohatší kandidáti sa pri tvorbe Veľkej Kampane radšej obrátia na Gurua. Ten totiž okrem vystavovania pozoruhodných faktúr vie, že existujú aj sociálne siete, čiže Niečo Tajomné a Dôležité Pre Mladých (ďalej NTaDPM). Vďaka NTaDPM síce každá nebotyčná sprostosť, ktorú povie Predseda, naďalej zostáva tou istou nebotyčnou sprostosťou, ale zato sa šíri všetkými možnými informačnými kanálmi, čím sa nebytočná sprostosť zdanlivo mení. Samozrejme, je to len číra ilúzia zmeny, ale Predseda má dojem, že ho všetci majú radi a budú ho aj voliť, a oveľa ochotnejšie Guruovi vypláca faktúry.

Guru si od Predsedu v kľúčovom momente vypýta rodinné albumy s bábätkami vo vaničke a šup ho weby, pretože Predseda je aj človek a hlboko vo svojej drsnej mužskej podstate skrýva otcovskú nehu. Zdieľanie Obsahu už poničinilo myši tisíckam fanatických Predsedových priaznivcov pri hlasovaniach na NTaDPM.

Guru disponuje aj troška perverzným, ale cenným a tučným fotoalbumom zo slovenských klubov dôchodcov. S takýmito obrázkami uspokojí každého klienta a je úplne jedno, či politicky ľavého alebo pravého. Ak je strana bohatá, Guru fotografiu naštylizuje. Táto stála podľa odhadov znalcov okolo päťdesiattisíc eur. Babička je vyhľadávaná modelka-seniorka z Nového Zélandu, ktorá sa špecializuje na produkty generácie 75+ (opatrovateľské služby, krematóriá či reumatiká). Nezohnateľné polozvädnuté karafiáty sa doviezli z Kalifornie. Kvôli kvalitnému dennému svetlu sa fotilo v Argentíne.

Najkratšie Guru vytvára Silný Slogan, pretože vie, že stačí, ak sa tam vyskytne magické spojenie „pre ľudí“ a hotovo. Slovnú ekvilibristiku pre zvieratá si bude musieť ponechať nabudúce.

Už stačí len zostaviť kandidátku, ktorá musí aj pri mikroskopických pseudo stranách obsahovať 150 mien. Guru obtelefonuje občanov Veľkého Kýru, Klížskej Nemej a Neporadze, ktorí sa vždy v zoznamoch vyskytujú v obrovských počtoch. Vďaka tomu sú spodné miesta kandidátky vzrušujúcim čítaním pre hŕstku ľudí so záujmom o podivuhodné názvy slovenských obcí.

V podstate jedinou nepríjemnou úlohou, s ktorou Guru počas práce na Veľkej Kampani zápasí, je vydávanie absolútne nečitateľného straníckeho Infolistu. Pre odpudivý plátok, našťastie, existujú rôzne zastarané formáty PDF, ktoré aj posledného choromyseľného záujemcu odradia.

Na konci Veľkej Kampane stojí Národná rada Slovenskej republiky, po ktorej tajne poškuľuje aj samotný Guru. Predsa len, má už 31 rokov. Dospel čas uzavrieť dlhočiznú 3-ročnú pracovnú kariéru a dospieť na Vrchol. Obedovať stále v michelinovských reštauráciách by zabilo aj koňa. Človek chce už v živote aj niečo iné ako len piť kávu, zapínať Power Point, rozprávať nezmysly a dovolenkovať. Jeho život je predsa Veľký Príbeh. Marketing napriek všetkému nie je jediným zmyslom jeho života. Uvažuje, že napíše knihu, v ktorej zhrnie svoju Skúsenosť, respektíve osloví niekoho, kto ju zaňho kvalitne a rýchlo napíše, čo je skoro to isté. Predáva totiž Nápad.

Po dohode s Predsedom sa dá za zľavu na faktúre dohodnúť čestné a zvoliteľné miesto na kandidátke. Guru je správna voľba. Pre ľudí.

Reklamy

5 thoughts on “Ako robiť politickú kampaň

  1. hahah… “Kto si o reklame prečítal knihu v takom nesmierne cudzom jazyku, akým je angličtina, vystupuje ako reklamný Guru”. …Ono to v skutocnosti musi byt ovela jednoduchsie, nemyslim si, ze vela tych nasich guruov taketo knihy cita.
    Ale k teme. Ja som ich precital vela a dokonca priamo o politickom marketingu. Je to nesmierne zaujimava vec. Politicky marketing ma daleko od komercnej sfery. Nesmierne dolezitu ulohu v nom zohrava prave analyza verejnej mienky. A tu je slovensky kamen urazu. Ten pravy guru sa snazi najst symbiozyu medzi politickou agendou a osobnostou kandidata ( odporucam kampan Jacquesa Seguelu pre F. Mitterranda, La force tranquille ). Nie je dolezite, ako silno tlacite miliony do media mixu, ale ako vela zistite od ludi. Ked potom taky guru vie vysvetlit svojmu mecenasovi o com sa ludia rozpravaju a ake maju nazory, vsetko ide samo. Najma u lidrov, ktorí dokazu vnimat naladu v spolocnosti.
    Odpovedat na potreby ludi, ktore nikto neriesi je jednoducha a preto velmi ucinna strategia. Je v podstate jedno ci ste cerveny, modry alebo zeleny. Jazyk spaja ludi a vytvara spolocny priestor, v ktorom dominuju urcite temy. Ako nahle ich zapocujete, pritiahnu vasu pozornost. Kandidat, ktory sa k teme vyjadril ako prvy, ma 100% sancu, ze jeho riesenie je pre vas to najlepsie. A volby s velkou pravdepodobnostou vyhra.
    Politicky marketing musi robit sluzbu spolocnosti, aby bol ucinny. Uz teraz nove media zasahuju dost vyznamnu cielovu skupinu. Treba len pocuvat. A pocuvat velmi velmi pozorne.

    Ospravedlnujem sa za diakritiku (nemam pod rukou sk klavesnicu) a chyby (nema tu ani pravidla sk pravopisu).

Napíš komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s