Slovenské školstvo je ústav

Vrátil som sa zo Žiliny, z konferencie učiteliek a učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Predniesol som príspevok o tom, ako by sa podľa mňa mohla učiť literatúra na školách lepšie a večer som krátko čítal.

Zišli sa tam dobrí, aktívni učitelia z celého Slovenska, ktorí chcú zmenu, záleží im na tom, čo a ako sa učí a pracujú na svojom rozvoji. Dorazilo aj niekoľko úradníkov z ministerstva školstva a zo Štátneho pedagogického ústavu. Vznikla ostrá, tvrdá polemika.

Dozvedel som sa, že na Slovensku popri ministerstve školstva (503 zamestnacov) existuje aj Ústav informácií a prognóz školstva, Štátny inštitút odborného vzdelávania, Národný ústav celoživotného vzdelávania, Ústav informatizácie regionálneho školstva a ďalšie pričlenené ústavy a agentúry vrátane jednej Antidopingovej! Nežartujem. Oficiálne ich je sedemnásť, niektoré sa mali zlučovať, ale napokon z toho nebolo nič.

Sľub, či skôr vtip o Kaliňákovej reforme verejnej správy a škrtaní úradníkov si ešte pamätáte?

Len Ústav informácií a prognóz školstva sídli na ploche 440 metrov štvorcových, má štyri parkovacie miesta a predražený nájom v luxusnej bratislavskej novostavbe Reding Tower II.

Keďže ústavov je asi ešte málo, expanduje sa aj do zahraničia a vznikne napríklad Slovenský historický ústav v Ríme. Ten dokonca najprv odmietol aj večne úslužný prezident, ale Smer-SD a KDH ho nakoniec presadili.

„Absencia slovenskej vedy v citlivom a prestížnom rímskom a vatikánskom vedeckom a kultúrnom prostredí spôsobuje Slovensku vážnu škodu,“ uvádza sa v dôvodovej správe ministerstva. Vraj nás to stavia do pozície „nekultúrnej krajiny“.

Škoda preškoda, že sa taký citlivý a prestížny prístup neuplatňuje aj voči slovenským učiteľom! Samozrejme, tu doma by myšlienka o nekultúrnosti krajiny nikomu nenapadla ani vo sne. To len neinformované, arogantné zahraničie!

Napriek množstvu ústavov máme najmenej učebníc pre žiakov a študentov v strednej Európe. K niektorým predmetom sa ani za dvadsať rokov na všetkých tých pracoviskách nepodarilo napísať jedinú knihu.

Autori učebníc absolútne nie sú motivovaní. Požaduje sa od nich, aby publikáciu napísali za tri mesiace a prakticky zadarmo. Skúste zohnať napríklad matematiku pre tretiakov, občiansku náuku pre štvrtákov alebo literatúru pre siedmakov. Chýbajú dokonca aj tie učebnice, ktoré sú už hotové.

V debate vysvitlo, že pani zo Štátneho pedagogického ústavu, ktorý má na starosti osnovy a študijné plány, len matne tuší, čo sa vlastne v školách učí. Učitelia sa sťažovali, že sa nestíhajú orientovať v neustále nových vyhláškach. Kým si nejakú osvoja, už je neplatná a príde nová.

Inšpektori pri sústavných zmenách nevedia, čo majú kontrolovať, a preto, aby vykázali činnosť, kontrolujú, čo sa im práve hodí, všade dačo iné. V Trenčianskom kraji malo sto pedagógov odborný seminár o nových maturitách, no práve sa dozvedeli, že všetko už zastaralo a školenie sa musí zopakovať.

Niekto sa múdro opýtal, načo je vlastne Štátny inštitút odborného vzdelávania, keď má skoro tú istú náplň činnosti ako Štátny pedagogický ústav. Nastalo ticho. Potom sa ukázalo, že teraz síce inštitút takmer tú istú náplň má, ale v budúcnosti ju mať nebude. Len čo sa naplní dostatočným množstvom pracovníkov. Zrejme príbuznými a rodákmi.

Na konferencii som nadobudol presvedčenie, že keby sa polovica takýchto ústavov okamžite zrušila, tak to nijakú ujmu slovenskému školstvu ani vede nespôsobí a ešte by sa aj ušetrila hŕba peňazí.

Mimochodom, Ústav informácií a prognóz školstva má nové logo za osemtisícšesťstopäťdesiat eur a dokumentáciu k nemu za ďalších osemtisíc. Na to učiteľ pracuje dva roky. Pre tento škandál už jeden riaditeľ padol. Pre predražený prenájom stále nič.

Žilinskú konferenciu si učiteľky a učitelia slovenčiny zorganizovali vo voľnom čase a bez nároku na honorár. Oproti slovenskému školstvu je Franz Kafka úplná harlekýnka.

6 thoughts on “Slovenské školstvo je ústav

  1. nielen Franz Kafka je len odvar voči našej relaite,

    ale treba sa zamyslieť, či Slovensko ako krajina vôbec prežije a ako…

    školstvo je najdôležitejšie pre formovanie budúcnosti akejkoľvek krajiny, dá sa povedať, že až kruciálne dôležité

    ak nebude naše školstvo konkurencieschopné, nebude ani naša budúcnosť konkurencieschopná

    je to vidieť na mladších generáciách, ktoré sú stále viac a viac mentálne deprivované (podľa vzoru svojich rodičov a svojich učiteliek)

    začína to od základných princípov – nekradnúť, neklamať, nerobiť naprotiveň, – koľko z učiteľov si ctí tieto princípy ???

    jeden z desiatich ?

    a spätne – skúška správnosti – ak učitelia nevyžadujú absolútnu prísnosť v týchto základných disciplínach fair play – neklamať, nekradnúť, nepodvádzať, tak kam sa táto krajina dopracuje za 10 – 20 rokov ?

    ostanú tu len samé martinky z turca ?

    ———–
    ešte poznámka pod čiarou – to skutočne neexistuje zákon proti mrhaniu štátnych peňazí na rôzne skladiská prestarnutých komunistických živlov a ich potomstva v 17 !!!! ústavoch MŠ SR ???

    a opäť sa oblúkom dostávame k prvotnej otázke: nikto nebude potrestaný za klamanie, že potrebujeme 17 zbytočných inštitúcií, ktoré zmerateľne znižujú kvalitu života v SR ???

    tak sa potom nečudujme, ani teraz ani za 10 rokov …

  2. Ak ten kopec ľudí v zbytočných ústavoch presunieme na úrad práce, aj tak to bude štát stáť peniaze. Takto si aspoň udržiavajú pracovné návyky (každé ráno vstať a ísť do práce, aspoň niečo tam spraviť…..). Buďme realisti. Stačilo by, keby sa tu nekradlo a máme peniaze aj na učiteľov, aj na ústavy, aj na WC papier na Kramároch.

  3. Výborne napísané. Ten nadpis článku by mohol aj pokračovať…Ústav blbosti. Vo vedení školstva sa u nás “zašíva” hromada ľudí, ktorí nemajú pre túto prácu kompetencie. Nakoniec to neplatí iba pre oblasť školstva. Euríky sa tak kotúľajú do kadejakých vrecák.

  4. Mohol to byť celkom dobrý začiatok diskusie, keby ste si fakty overili a možno sa trošku aj informovali o tom čo to tí ” neschopní lenivci” na tých ústavoch robia. Bohužiaľ ste sa ani len nezamysleli, len ste si vytvorili názor z útržkov a rozhovorov pár kolegov. Zbytočne to rozoberať, asi by ste mali prísť trošku pracovať s tými “darmožráčmi”, ktorí stíhajú písať aj učebnice a nie len o nich polemizovať. Možno by ste to tiež mohli skúsiť….

  5. Niekto to tu berie príliš osobne. Podľa mňa je skôr reč o systéme než o konkrétnych ľuďoch.

Napíš komentár