Krátke stanovisko k dlhodobému problému

Vrátil som sa po niekoľkých dňoch v zahraničí opäť domov a dozvedel som sa, že politici zrušili festival Multiplace v Trnave. Nemohol som tomu uveriť. Výstavy a festivaly sa totiž u nás takýmto bleskovým spôsobom zakazovali za totality. Lenže poslancom Trnavského samosprávneho kraja nestačilo, že z absurdných dôvodov odvolali z funkcie Vlada Beskida, riaditeľa Galérie Jána Koniarka. Teraz sa rozhodli zničiť aj Vladove záverečné aktivity, na ktorých pracoval veľký tím podporovateľov súčasného umenia.

Festival Multiplace zapojil Trnavu do projektu s ôsmimi oveľa väčšími európskymi mestami. Akcia si za niekoľko rokov vybudovala významnú pozíciu na mape kultúrnych podujatí na Slovensku i vo svete.

Aj mne sa spoločne s videoumelcom Zdenom Hlinkom dostalo cti a pozvali nás vystúpiť 2. mája 2011 do trnavskej Kopplovej vily. Čítačka novej poviedky s originálnou videoprojekciou sa však neuskutoční. Som smutný aj naštvaný. Za prípravou na takéto vystúpenie sú hodiny a dni tvrdej práce. VJ Zden i ja poznáme vysoký štandard festivalu a nechceli sme zaostať za zahraničnou konkurenciou. Či sa nám zámer vydaril, to už v Trnave neukážeme.

Spôsob odvolania pána Beskida by inde vo svete spôsobil škandál, ani nehovoriac o zrušení kompletne pripraveného festivalu. U nás z toho tradične nebude nič. Tento štát nielenže svojich umelcov nepodporuje, ale sústavne im hádže polená pod nohy a blokuje ich prácu. Prečo sa v župe neozve opozícia? Čo na to minister kultúry?

Takto to jednoducho ďalej nejde. Aj ja – a takisto Zden Hlinka a stovky ďalších tvorivých ľudí – platím v tejto krajine dane, dokonca o dve percentá vyššie ako zvyšok obyvateľstva. Nežiadam výhody. Nechodím do Budmeríc. Nedostávam granty. Neočakávam od štátu nič. Ale som pobúrený, keď úradníci svojvoľne rozhodujú o veciach, ktorým nerozumejú a šmahom ruky zrušia, čo iní vytvorili.

V pondelok 2. mája sme mali na pódiu vystúpiť len dvaja, no aby sa to mohlo uskutočniť, vykonal početný kolektív veľa práce: v príprave, propagácii aj produkcii. Väčšina z nich, vrátane mňa a Zdena, pracovala za symbolický honorár. Nepíšem to z prehnanej skromnosti, ale preto, že som sa chcel aj účasťou na festivale Vladovi Beskidovi poďakovať za výnimočnú prácu, ktorú v GJK urobil a rozlúčiť sa s ním pred odchodom do zahraničia, kde si ho budú vážiť viac ako doma.

Rozhodnutie trnavskej župy znamená aj urážku publika, čiže vlastných občanov a voličov, ktorí sa na Multiplace v Trnave tešili a plánovali sa ho zúčastniť.

Opakuje sa to stále dokola: politici odvolávajú riaditeľov galérií a kultúrnych inštitúcií, ktorí im nie sú po vôli. Rušia sa výstavy, ktoré sa poslancom nepáčia. Do bratislavskej SNG sa nasťahovali netopiere a hlodavce, slovenské knižnice chátrajú, priestory pre koncerty zanikajú. Dvadsaťjeden rokov po Nežnej revolúcii sa moc k umeniu správa veľmi podobne ako pred ňou.

Nie je najmenší problém zapratať centrum Bratislavy a Košíc 21 sochami hokejistov v životnej veľkosti, za ktoré by sa hanbil absolvent Ľudovej školy umenia. Ale festival nových médií a sieťového umenia? Nevyhovuje, zrušiť!

Ani si nechcem predstavovať kurátorský program, ktorý sa v GJK v Trnave začne s novým vedením. Príliš dobre poznám slovenskú vášeň pre sentimentálne krajinkárstvo, monumentálne svätoplukovčiny, kanálových čumilov, pomaľované hovädá a provinčné velikášstvo najväčších sôch Ježiša na svete.

Mnohí slovenskí politici nemajú radi súčasnú slovenskú tvorbu. Je to smutné, ale je to ich právo. Ale zakazovať a cenzurovať tvorcov a organizátorov úradníci nesmú, pretože tým porušujú Ústavu Slovenskej republiky.

Ospravedlňujem sa i v Zdenovom mene všetkým, ktorí chceli prísť na pondelkové podujatie a ďakujem im za záujem. Verím, že program čoskoro predstavíme inde.

„Jednou z najvážnejších príčin toho, že sa na Slovensku stretáme s toľkými hnusnými prípadmi bezcharakternosti, je, že nieto dostatočne vyvinutého kultúrneho povedomia,“ napísal pred sto rokmi Ján Lajčiak. Navrhujem vytesať trnavskému pánovi županovi Tiborovi Mikušovi na opulentnú tabuľu v novom sídle.

13 thoughts on “Krátke stanovisko k dlhodobému problému

  1. “Rušia sa výstavy, ktoré sa poslancom nepáčia.”

    Nie nepáčia, ale nerozumejú im, pretože kultúrna gramotnosť, IQ a znalostné testy sa do parlamentu a politických funkcií absolvovať nemusia a nikdy nemuseli. Tupý štát vedú tupí ľudia.

  2. Je super, ze reagujes na dianie okolo seba, a snazis sa aspon slovom bojovat za optimisticke smerovanie kultury na Slovensku. Uplne rozumiem tvojmu rozcarovaniu a pohorseniu nad tym, ze institucie, ktore su platene aj z tvojich dani, funguju zle, neprogramovo a amatersky.

    Ja si ale myslim, ze jednou z moznych ciest orientacia na sukromny sektor a underground. Odkedy sa koncom 90tych rokov underground zinstitucionalizoval akoby narazila kulturna kosa na kamen. Ludia bojuju s vlastnymi instituciami. Kto chce festival nech si najde partnerov zo sukromneho sektoru, alebo nech cely festival odsquatuju. Druhe riesenie by bolo priznacne pre tie 90., to prve pre vyvinute kapitalisticke krajiny. To ze zijeme v jednej z najkapitalistickejsich krajin zo socialistickej Europskej Unie prinasa svoju dan v podobe mutanta po peniazoch lacneho trhu a rigidnej byrokracie.

    Na vlastne oci ale vidim mnozstvo mladych a dokonca aj starsich ludi, ktori maju zaujem a chut vytvarat hodnotne podujatia na Slovensku, a som presvedceny, ze s tymto potencialom a nemalou davkou kreativity, sa podujatia akymi je aj Multiplace, daju zorganizovat bez podpory kulturnych institucii, resp. s tymi, ktore su otvorene spolupraci. Nastastie aj take su.

    Ako Murakami pisal: “Cokolvek hladame, nepride v podobe, akej ocakame”. Myslim, ze pre stav nasej kultury je to velmi priznacne, no zaroven aj motivujuce. Treba sa rozhliadnut okolo seba a oslobodit sa od predstav a ocakavani. Ludia chcu kulturu, maju peniaze, na Slovensku je mnozstvo miest, este stale existuju priestory v ktorych kulturne podujatia mozu prebehnut.

    Myslim si len, ze pocnuc autormi, cez produkciu, dodavatelov, az po partnerov a samotnych navstevnikov podujati, vsetci by mali prejst symbolickym ocistcom a zbavit sa konformizmu, na ktory si za poslednych 10 rokov zvykli. Doba sa neustale meni, a kazde obdobie prinasa so sebou, ine sposoby, ine techniky a inu vystroj.

    Pred sto rokmi sa liezlo na hory vo vlnenych kabatoch, dnes v goretexoch. Vsetko ma svoje pre a proti. Festivaly, zvlast tie alternativnejsieho razenia, mozno bojuju s priaznou institucii, no na druhej strane maju k dispozici technologie, s pomocou ktorych dokazu spravit festival doslova kdekolvek.

    Kazdy si vsak musi polozit otazku na com mu viac zalezi, na vlastnom pohodli alebo na tom aby nieco druhym ludom priniesol.

    So vsetkou kritikou kulturnych pomerov na Slovensku, ktoru pises s tebou suhlasim, no myslim si, ze to nieje prekazkou, aby sa veci diali aj nadalej. Je smutne ked si uvedomis, ze ty niesi ten o koho ma tvoj politik, voleny zastupca, ci uradnik zaujem, no akonahle sa nad to povznesies, dostavi sa pocit blahodarneho oslobodenia.

  3. Musim len a len suhlasit s tym, ze predostreny problem tu je dlho a kym bude ignorovany, tak este dlho bude… lebo to nie je len o kulture… je to aj o uz “vypichnutom” citate: “Rušia sa výstavy, ktoré sa poslancom nepáčia.” – to uz nie je problem cisto kulturny, tam sa toho nabaluje ovela viac. Undergroundova kultura je dolezita, rovnako ako ta “oficialna” ci verejna. A v tej sa je za co hanbit.

  4. pani umelci.

    vykaslite sa na statnu spravu aj samospravu. robte si svoje veci za svoje, od nikoho nic nepytajte a robte vsetko pre to, aby statna sprava a samosprava nic nepytala od nas.

    dakujem.

  5. Smutné ale bohužiaľ celkom bežné.Sú ale iné príležitosti.Z idiotmi sa bojovať nedá,treba ich obísť.Avšak zaroveň zdorazňovať
    protiprávnosť takéhoto ich konania.Je pravda,ak sa slušný ľudia neozvú,nastupujú idioti.

  6. ?!?, ale ved samosprava zije z penazi pre institucie, ako je galeria. Ved VUC tie peniaze “nevyraba”,

  7. Malomyseľné a provinčné, zrušiť pár dní pred začiatkom takúto akciu. Obrázok inteligencie zodpovedných a ich úcty k práci iným.
    Ja som sa tešila a čo teraz?

  8. ja mam rad misovu tvorbu, komentny.. ale podla mna tentokrat klope na nespravne dvere a Adam moje stanovisko definoval tak ako by som to ani ja sam..

  9. Napíšte im pobúrený list, sťažnosť, čokoľvek, z čoho si uvedomia, že totálne prestrelili. Ako občianka na to máte plné právo. Možno to teraz nič nezmení, ale je to významný krok do budúcnosti. My na Slovensku sa potrebujeme naučiť komunikovať s politikmi na všetkých úrovniach, a tým naučiť politikov, že sú im kladené otázky, na ktoré musia odpovedať, že sú im predostrierané problémy a možné riešenia, ktoré musia vziať do úvahy. Držím Vám všetkým palce, aby sa podujatie predsalen niekde uskutočnilo.

  10. Do GJK som rad chodieval.
    Ludia z galerie si cenili nasu ucast, neboli zvyknuti aby ku nim pravidelne bezala upachtena skupinka ludi rovno z prace zo susedneho provincneho mestecka, navyse vsetko ako laici a obdivovatelia sucasneho umenia.
    Vdaka ludom z GJK sme sa ocitali pred dielami za akymi treba chodit minimalne do Viedne. Obavam sa, ze po tychto udalostiach uz z Trnavy si odnesiem len pohlad na stare Figaro, cez okno vlaku smerujuceho do Viedne..
    Toto je ta Mikusova nova demokracia?!

  11. Na toto je len jeden liek: robte si akcie za svoje a zli politici vam nebudu mat ako ublizit ani keby chceli. Budete od zlych politikov slobodni. Vy by ste chceli byt slobodni a zaroven pricicani na statnych peniazoch a to nejde. Sloboda cosi stoji a vy to nie ste ochotni zaplatit – v tom je problem.

  12. stevo: prepac, ale pises nezmysly. na nijakych statnych peniazoch ja ani Zden prisati nie sme. spominam to aj v clanku. podla teba by sa mali zrusit narodne galerie ako je ta trnavska? podla mna nie. rozhodne nie. tak ako by sa nemali rusit kniznice ci divadla alebo saly pre koncerty. sloboda je aj v rozhodovani o tom, kam pojdu peniaze, ktore stat vyzbiera od obcanov, aj od umelcov, ktori plati 21 percent. viac o spojeni kultury, penazi a moci najdes tu: https://hvorecky.sk/2011/03/28/o-kulture-peniazoch-a-moci/

Napíš komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s