Jenůfa a Morfujúci muž

Vybral som sa do SND na Janáčkovu Jenůfu. A hoci to nie je prvotriedne hudobné divadlo, skladateľa milujem a tento kus patrí k najlepším v žánri. Keď inscenácia staromódnou réžiou trocha otravuje, stačí zavrieť oči a počúvať. Nepoznám hrôzostrašnejší, intenzívnejší kus o žiarlivosti a premárnených obyčajných životoch, kde má vražda dieťaťa všetko zachrániť, aby napokon zničila aj posledné istoty. Na toto sa moderné horory plné efektov nechytajú.

Dnes, keď sa naplno vrátil lacný sentiment a falošné city, toto je vítaná antiromantika a prvá opera napísané podľa prózy, nie veršov. V Prahe ju odmietli, vo Viedni ju chcel uviesť Gustav Mahler, no s češtinou nepochodil. Až o dekádu neskôr ju do nemčiny preložil Max Brod, ten, čo objavil aj Kafku. Jasný dôkaz, že aj v provincii sa môže zrodiť avantgarda. Odporúčam. Zvlášť, keď už na prvej repríze bola poloprázdna sála, zato v nákupnom centre za oknami sa valili davy… Návštevnosť opäť zachraňovali rakúski dôchodcovia zo zelených hájov Burgenlandu.

No rozhodne sa širokým oblúkom vyhnite druhému poschodiu budovy, kde po dvoch rokoch opäť vystavuje Martin Hegedus, ktorý si začal hovoriť Levinne. Už som o ňom písal v článku Kapitalitalistický realizmus a nechce sa mi veriť, že ho tam opäť pozvali vystavovať, tentoraz s ešte desivejšou sériou Morfujúci muž. Toto už nie je len megagýč a kópia kópie, ale urážka posledných zvyškov kritickej súdnosti, facka kreatívnej scéne tohto mesta, navyše zneužívajúca kontroverzné politické symboly a rasové klišé na zisk.

Keby sa to vystavovalo na chodbách nejakej provinčnej scény, kde sa hrajú muzikály podľa Petra Nagya a Elánu, nepoviem ani slovo. Ale na našej prvej scéne? Netuším, prečo Slovenské národné divadlo spolupracuje s kurátorkou, ktorá sa predtým venovala výstavám pre deti. Máme tu toľko prvotriednych vizuálnych umelcov, ktorí nemajú kde vystavovať, no v prestížnom a veľkom priestore, kam chodia tisícky ľudí, sa striedajú priemerní s podpriemernými. Nijaká kritika nedokáže SND zohyzdiť tak, ako to naše divadlo, ktoré má 930 zamestnancov na plný úväzok, dokáže samo.

Reklamy

Napíš komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s