Bratislavčanka v Košiciach

Košických poslancov na septembrovom rokovaní pobúril plagát koncertu, ktorý sa konal 3. júna v Kasárňach/Kulturparku. Na akcii, kde vystúpili P..a z Hoven (ďalej PZH) a ďalší štyria interpreti, nik z politikov nebol. Napriek tomu poslanci žiadajú odvolanie Zory Jaurovej, umeleckej riaditeľky tímu Európskeho hlavného mesta kultúry 2013 – pre vulgárny názov skupiny.

Nezaregistroval som nijaký podobný protest poslancov, keď predseda SNS Ján Slota tým istým slovom atakoval policajtku (a bývalý minister vnútra jej ešte skrátil plat!), alebo keď veľmi podobným vulgarizmom označil súčasný prezident toho prvého.

PZH nie je najlepšia česká alternatívna skupina, ale nie je ani najhoršia. Jej koncert však vonkoncom nestál 20 000 Eur, ktorými štát podporil vydanie knihy Rudolf Schuster očami iných. Nemusím PZH počúvať, keď nechcem. Oveľa ťažšie sa vyhnem zvukovému terorizmu slovenských komerčných rádií v kaviarňach aj úradoch, vogonskej poézii No Name či masovému tancovaniu Macareny na námestí.

Tí ístí poslanci, ktorým prekáža PZH, šmahom ruky zrušili v Košiciach osem knižníc pre mládež, čo negatívne poznačí generácie – taký efekt by v metropole východu nedosiahli nielenže PZH teraz, ale ani Sex Pistols v roku 1977. To je pokrytectvo ako Dóm svätej Alžbety. (Hoci najnovšie sa vraj knižnice zachovajú – po kritickej mediálnej odozve by zrejme príliš klesli preferencie…)

Skutočný problém poslancov sa volá Zora Jaurová. Pri sofistikovanejších útokoch na ňu sa argumentuje jej platom, pri tých čoraz prízemnejších jej názormi, ale aj výzorom, tým, že je žena a – pod čiarou – jej bratislavským pôvodom.

Plat Zory Jaurovej je verejná informácia: dvetisícpäťsto eur. Je to u nás určite nadpriemerný príjem, ale ešte stále o päťsto menej, než zarábala sekretárka exministra Kaliňáka, a tá na Slovensko nepriniesla projekt európskeho významu. Na kultúru vo východoslovenskom regióne pôjde predovšetkým Zorinou zásluhou z eurofondov vyše miliarda korún, čo predstavuje väčšiu zodpovednosť, než akú má u nás väčšina bankárov a riaditeľov korporácií.

Zora šla do projektu s vlastným menom. Považujem ju za mimoriadne vzdelanú, jazykovo vybavenú a odborne zdatnú manažérku kultúry, čo je v našom regióne prakticky neznáma kvalifikácia. Kdekoľvek v Európe som sa ocitol, počul som na ňu len chválu a patrí k tým slovenským osobnostiam, ktoré poznajú aj ďalej ako v Prahe. (Hľadačov konšpirácii upozorňujem, že nie som jej zamestnanec, ani blízky kamarát, iba známy, a predovšetkým človek, ktorý roky obdivuje jej prácu.)

Poctilo ma, keď ma oslovila, aby som sa – vo svojom voľnom čase a zadarmo – stal jedným z „ambasádorov“ projektu Košice 2013, aby som o ňom hovoril počas svojich vystúpení v zahraničí. Súhlasil som a navrhol som aj ďalších tvorcov z rôznych kútov Slovenska: opernú speváčku, dirigenta, výtvarníčku, kresliča komiksov. Správna rada zoznam zamietla – nevyhovoval náš geografický pôvod.

Zore a jej tímu som tiež odporučil pozvať do Košíc niekoľko svetových spisovateľov, aby tam istý čas žili a svoju skúsenosť s mestom literárne spracovali. Ich tvorivým partnerom by mohol byť slovenský autor európskeho významu Stanislav Rakús, Košičan. No neverím, že to prejde. V konkurencii pivných festivalov a výstav kaktusov nedávam nápadu šancu. Je to určite príliš “extravagantné” a “starší Košičania sa s tým nevedia stotožniť” (poslankyňa Blaškovičová).

Hoci väčšina tvorcov, vrátane autora týchto riadkov, má o svojej práci vždy skôr pochybnosti, každý politik na Slovensku bez váhania vie, ako by sa malo tvoriť umenie. Bratislavskí poslanci zakázali výstavu mužských aktov, banskobystrickí odvolali riaditeľku Stredoslovenskej galérie a košickí by najnovšie radi tvorili program Európskeho mesta kultúry.

Som Bratislavčan, no už desať rokov chodievam do Košíc na čítačky. Mám to mesto rád a našiel som si v ňom priateľov. Je mi smutno, že metropola východu márni šancu, aká prichádza raz za storočie.

Prvú vagínu v umení nájdeme už na pravekých venušiach, tie od Courbeta či Duchampa patria k skvostom moderny a tá od tvorcu plagátu PZH iste nebude posledná. Sándor Márai sa v hrobe neobracia, on sa tam točí ako vrtuľa.

47 thoughts on “Bratislavčanka v Košiciach

  1. a toto som napísal krátko po zverejnení víťazstva košického projektu asi pred dvoma rokmi:

    Ako Bratislavčan Košiciam úprimne gratulujem a hanbím sa za arogantný prístup, akým k tomuto konkurzu pristúpili zástupcovia môjho mesta. Debakel Bratislavy už v prvom výberovom kole sa úradníkom podarilo ututlať. Primátorova arogancia výnimočnej výzvy, aká sa dostavuje raz za generáciu, len dokresľuje spôsob, akým sa v Bratislave pristupuje k tvorivým jednotlivcom a inštitúciám.

  2. Ludia co nemaju sajnu o umeni a kulture , by nemali mat moznost sa k nej vyjadrovat a realne ovplivnovat… to, ze chceli predat kosicke lesy je podla mna ovela vatsie barbarstvo , vtedy im o ochranu kosicanou neslo? Hamba Vam… pre nazov skupiny, nie obsah , podkopavate konecne nieco kvalitne na vychode… kde su Vase prispevky? kultura castokrat sokuje, ale cudujete sa? Vy politici ci regionalny ,alebo statny ste lepsi? Niektory z Vas maju v hlave ten nazov skupiny, fackujete sa, bohapusto kradnete, predavate nase spolocne vlastnictvo… ako napriklad aj budovy Kasarne , kde spominany kulturpark sidli…

    Ps: kazdym dnom mi je zo slovenska viac zle… to uz fakt na postoch , ktore riadia , sa nenajdu inteligentny ludia, ktorym nejde o svoj prospech…

  3. miliarda eur? to myslite vazne? 30 miliard v starej mene? nie je to preklep?

  4. Emil: “ovplivnovat”, “vatsie”, “kosicanou”, “hamba”, “regionalny”, “statny”, “inteligentny”… okej, pokojne sa vyjadruj ku kulture, vsak nehovoris blbosti, ale, preboha, vrhni sa znovu na gramatiku prveho stupna zakladnej skoly!

  5. Vidno ako hlboko sme stupli. Slecne fandim, priniesla fakt omnoho viac kultury do mesta ako cele vedenie strany komancov za 30 rokov.

    Akcie ako divadlo v parku, kultove filmi v kasarnach, kade tade, clovek si v lete mohol viberat z mnozstva perfektnych akcii.

    To nikto nespomenie, kolko prace a organizovania za tym je. Ale jeden kvazi kontroverzny plagat ma niekoho pohorsovat? Mozno tak zabednenych komunistov, katolikov a podobnu “elitu” naroda.

    A samozrejme politikov ktory by velmi radi menovali do funkcie svoju 628 rocnu sesternicu ktora bola v kontakte s kulturou ked prednasala hviezdoslavov kubin pred 48 rokmi.

  6. LOL. 2500e :) alebo my zarabame trosku malo, alebo niekto trosku vela :) ale co uz, su to statne peniazky “a tak to chodi s tymi fondami a grantami”, nic sa s tym neda robit :) “Expertov” si treba cenit :) Potom mi uz ani lietajuci koberec Vazneho pripada za “normalnu” cenu…

  7. Takyto projekt nie je 8 hodin prace denne, casto to moze byt 12 hodin non-stop, bez ohladu na vikendy, hlavne ako sa podujatia (sezona) blizi. Popritom rozne menej ci viac formalne stretnutia mimo pracovneho casu. V konecom dosledku to este moze byt naozaj malo aj pri prepocte na (cistu) hodinovu mzdu.

    Ak ma niekto potencial, preco ho neodmenit umerne jeho motivacii a expertize.

  8. Vážení priatelia

    Ak niekto prijme verejnú funkciu, musí byť pripravený na to, že ho verejnosť za jej výkon bude kritizovať. Bohužiaľ, to zahŕňa aj kultúrne obmedzenú verejnosť, ktorá nechápe umelecky expresívnu funkciu bezúčelného dysfemizmu v názve hudobnej skupiny. Je zrejmé, že umelci sa radi medzi sebou bečelujú, ale kde tečú verejné fondy, tam akosi strácajú právo ohŕňať nosom nad nami filistrami.

    Vysvetlite mi prosím, kde sa vzal kultúrny model, podľa ktorého má underground byť živený verejnými peniazmi. Čo sa všetci na rozume pomiatli? Ak raz chcem provokovať a nazvem svoju skupinu “Piča z hoven” (nazdávam sa, že umeleckým zámerom autora bolo, aby sa tento názov niesol šírinami jazyka a nerád by som ho sklamal), automaticky sa vzdávam nároku na verejné fondy, to by snáď malo byť jasné, nie? Pecunia non olet, samozrejme, ale ak my malomeštiaci niečo platíme, tak si do toho chceme aj hovoriť. Už sme raz takí, majte strpenie.

    A keď sme už skĺzli do relativizmu, ktorý ospravedlňuje i hrubý vulgarizmus ako potenciálny umelecký prostriedok, potom nerozumiem, prečo by limity identifikovateľnosti starých Košičanov s kultúrnymi projektami mali mať menšiu váhu ako záujem zopár poväčšine drogovo závislých mladých obyvateľov nášho mesta (pozor, nehľadajte moralizovanie, raz som povedal: relativizmus, tak relativizmus!)?

    Títo dobrí ľudia sa už takmer švrťstoročie s maďarským prízvukom domáhajú na stretnutiach priateľov filharmónie, aby sa aspoň raz v lete vypla škriekajúca fontána a zahralo tam namiesto nej povedzme kvarteto. Nech je to hoci aj raný Smetana a nejakí žiaci konzervatória, čert ho ber, horšie než falošné tóny zvonkohry to nikdy nebude. A takmer štvrťstoročie sa dramaturgička a riaditeľ ošívajú, to viete, to musí niekto pustiť perie, možno keď príde opäť nejaká konjunktúra…

    A zrazu zázrak, konjuntúra sa znenazdajky objaví, zrazu sa peniaze len tak sypú, dych sa zatají, zreničky sa rozšíria… a ozvu sa tóny Piče z Hoven.

  9. Prečo všetkých poslancov v meste Košice – hádžeš do jedného vreca. To mi trochu pripomína pojem “kolektívna vina”, čo tu už raz bolo.
    PS. EHMK v meste Košice možno ide aj na úkor školstva a športu. EHMK je jeden netransparentný podnik a v tom je aj chyba, ale niekomu to asi vyhovuje, rovnako ako sú netransparentné zmluvy všetkých doterajších vlád v tomto štáte.

  10. Článok je tendenčný ako hrom – Zora Jaurová nepriniesla žiadne eurofondy na Slovensko, tie by tak či onak dostalo niektoré zo slovenských miest. A jej plat je vcelku prestrelený – moja kamarátka poctivo robí v galérii odbornú prácu, a má ani nie 400 eur v čistom. Nič proti Zore Jaurovej – isto je kvalitná odborníčka, a nemôže ako nejaký ŠTBák kontrolovať každý jeden plagátik na stovky akcií ktoré sa v Košiciach konajú. Problém nie je plagát ako taký, ale miesto a spôsob akým sa tam prezentuje – takýto plagát nepatrí na nástenku 1. stupňa ZŠ, a toto by si mal ten, čo to povolil, “odskákať”. Ale výpoveď by bola neprimeraným trestom, lebo zas až o tak vážnu vec nešlo. Zore Jaurovej by mali znížiť plat, pretože za 2500 eur by mala urobiť aj nejakú nadprácu, a tou je aj kontakt s jej podriadenými, aj obzretie si plagátikov ktoré dali na ZŠ, a aj schopnosť zasiahnuť. Ale na odvolanie to nie je – je autorkou kvalitného projektu, je to hlavne jej dielo, a mala by mať možnosť dotiahnuť ho až do konca. Keď zahrá zle mladý Weiss, tak netreba hneď meniť trénera, ale počkať kým si oddýchne, dostane sa do formy, a príde zápas kde zapadne do taktiky. A tak isto aj úradník, čo povolil ten plagát, môže urobiť kopec kvalitnej práce v inej časti projektu. Treba mu dopriať oddych, nech si porozjíma nad tým čo urobil, a porozmýšľa ako na sebe zapracuje. Ale nie hneď špekulovať o závisti, antipatii voči Bratislavčanom – toto je o autorovi. Téma však je ako stvorená na verejnú diskusiu, a každý má právo na svoj názor. Treba sa v prvom rade opýtať obyčajných návštevníkov kultúrnych podujatí v Košiciach, lebo pre nich by v prvom rade ten projekt mohol byť, a v konečnom dôsledku oni sa skladajú Zore na jej plat.

  11. Martin, plne s Vami súhlasím. Sám som mladý, mám rád underground, ale underground musí byť autentický. A toto bolo, ehm, prvoplánové, a ak to viselo na nástenke 1. stupňa VŠ za 500 eur / kus, tak nechutné vo význame slova “niekto sa nechutne z našich daní nabaľuje”. Zrekonštruovať a pretransformovať objekt kasární na funkčné kultúrne centrum je veľká vec. Ale nadháňať si 6-15 ročného diváka/poslucháča takýmto spôsobom je možno ešte trápnejšie, ako nútiť ho chodiť na lacný symfonický koncert. Každý, kto zneužije svoju právomoc na plytvanie verejnými zdrojmi, či ináč pozabudne pri svojej práci na verejný záujem, by mal za to niesť osobnú zodpovednosť. Počkajme si, ako sa vec ďalej vyvinie…

  12. To mysli Hvorecky vazne? Toto ma byt kultura alebo umenie? – toto sa este da nejako obhajovat? – BTW mozno by nabuduce bolo dobre najskor zistit, kto je p. Blaskovicova, ked si o nu chce niekto obtierat usta :-)

  13. Ja Košičan som chcel v Košiciach rozvíjať Novú kultúru pre vodu v rámci EHMK2013 a bolo mi odkázané Bratislavčankou v Košiciach po víťazstve vďaka Košickému protokolu pre vodu, že som chcel príliš veľa, tak nedostanem nič. Chcel som takú malú kultúru, aby sme boží dar (dážď) nemiešali s hovnami. Tak milí Košičania i Bratislavčania nič Vám neostáva, len mať náhradu P**u z Hoven a miešať boží dar s hovnami.

  14. Umenie a kultúra je vždy otázkou prestíže. Každý túži po takej výsade.

  15. Michal, zisti si aký katastrofálne trápny laznícky projekt mala Banská Bystrica, aký lobbying mu bol po trase Saktor-Fico vynucovaný (ešte že to neschvaľovala vláda, ale Brusel), a Bratislavský prepadák Ti nepríde až taký zahanbujúci. Projekt Zory Jaurovej v Košiciach má hlavu a pätu, ale nespájal by som s plytvaním eurofondov – toto je negatívna externalita konceptu “veľkých eurofondových megaprojektov” (tento problém samozrejme treba riešiť, ale po inej linke). A tiež zlyhanie úradníka čo použil verejné zdroje na honorár pre PZH, a najmä nadháňal deti zo základných škôl vylepovaním takého plagátu po nástenkách pre deti – toto je zlyhanie podriadeného Zory J. za ktoré ona nenesie zodpovednosť, lebo jej práca, koncept projektu a kompetencie sú niekde inde.

  16. Cigáni vám rozoberajú mesto a vy sa idete hrať na európske hlavné mesto kultúry? :-)))

  17. Trávil som týždeň v Mariánskych Lázně / Láznach /
    Každý deň o 15.30 koncert na kolonáde – rôzne žánre.
    o 16.15 spievajúca fontána – kvalitný zvuk a nie tie isté melodie.
    a večer v každom kostole hudobná produkcia.
    organové koncerty a vážna hudba v koncertnej sále.
    V košiciach to nemôže byť?

  18. “pokrytectvo ako Dóm svätej Alžbety” – to co ma znamenat? pokial viem, dom bol postaveny z poctivych kamennych blokov rukami poctivych stredovekych murarov.

  19. no v rámci kultúry by košičania by mali začať od záchodov a čistoty v meste … :)

  20. zamysli sa nad tym, preco si kokot.. a keby sa dalo, tak sa potom zmaz / a kedze sa neda, chod si tlct hlavu o stenu, mozno to pomoze..

  21. Mudry ako radio.. zhrnute to, co do tolkych viet ste rozpisali: nedali, lebo projekt bol zly, a Vy sa ukrivdeny citite – a tak jedine co napadlo Vam je ludi kvoli menu a povodu opluvat.

  22. Dakujem za clanok.
    Precital som si na tuto temu aj blog od ex-ministra Rasiho na sme. Celu podstatu toho co napisal pre mna vyjadril v jednej vete a to, ze kazdy slusny Kosican s nim musi suhlasit.
    Nie je to neuveritelna hrubost a arogancia verejne posudzovat, kto je slusny a kto nie!? Tito ludia by sa nemali dostavat k moci.

  23. Zorin projekt? ani zdaleka.. a vraj kvalitna managerka kultury? tak to uz vobec,, to by ste mali vidiet najpr naozajstneho profika, ako by to za 2500 mesacne rozbehal.. to co robi zora je fakt iba pica z hoven aj s jej dramturgiou trapnou

  24. Ludevit, myslím, že ide len o nešťastnú formuláciu – tiež mi to hneď udrelo do očí a riadne zaškrípalo v texte. Michal, doplň tam slovíčko “veľké”, “pokrytectvo veľké ako Dóm svätej Alžbety”, predpokladám, že tak si to myslel.

  25. Vycitas clanku tendencnost (aj ked ide len o pohlad a nazor), sam si sa jej vsak nevyhol..
    To, ze tvoja kvalifikovana kamaratka zaraba ako odbornicka v galerii sumu, ktora je beznou vyplatou pomocnika v bageterii alebo McDonalde, hovori len o tom, ze je napriek vzdelaniu zalostne podhodnotena cena jej prace.
    Jaurova, ako Michal v clanku nezabudol uviest, zaraba sumu, ktora nedosahuje ani plat sekretarky na ministerstve – pritom je veducou pracovnickou projektu, ktory zahrna viacero oblasti kulturno-spolocenskeho zivota. Aj preto neviem, ako inak a trefnejsie nazvat tvoj komentar, nez slepa zavist. Moj plat v Kosiciach sa tiez nepohybuje nad urovnou 1000eur, napriek tomu vsak dokazem uznat, ze spominanych 2500eur je adekvatna suma za vykon, ktory podava.

    Co sa tyka eurofondov, vzhladom na zalostnu pripravu projektov v ostatnych mestach sa skutocne da hovorit o tom, ze tie peniaze priniesla – kedze jej projekt bol dotiahnuty a zrealizovatelny, narozdiel od “projektov”, ktore priniesli autori v Bratislave ci Banskej Bystrici.
    A co sa tyka zavisti a antipatii – staci sa len pozriet na jednovetne komentare poslancov, ktori sa napriek tomu, ze sa nezucastnili samotnej akcie a nepoculi danu kapelu (a dovolim si tvrdit, kedze sme na Slovensku, ze si nedali ani len tu namahu vypocut si ju, ci uz na myspace alebo prostrednictvom ich skupiny na Facebooku) predhanali v rychlosti, akou celu udalost okomentovali a uzavreli.

  26. Nejde o bratislavčanku v Košiciach ale o pi*u
    na plote. H. nepochopil podstatu a zamenil pointu.
    Súhlasím s tým, aby si každý kreslil čo chce,
    ale nie na “môj plot” a nie za “moje peniaze”.
    Zdá sa mi nerozumné verejných zdrojov vyrábať takéto plagáty a posielať ich na školy a potom platiť učiteľov a učiteľky aby učili deti, že také veci sa nekreslia.
    Diskusia v mestskom parlamente bola dlhá, zbytočná, či zbytočne dlhá – lebo nemala žiaden záver.
    Jednoduchým jazykom povedané bola na p..u a o h…e.
    :-)
    Hlavní aktéri ostávajú pohodlne usadení v svojich kreslách.
    Do volieb.
    Dovidenia.

  27. myslím si, že obrovské nedorozumenie verejnosti okolo EHMK spočíva v tom, že väčšina ľudí si myslí, že vyhráva mesto a kultúra, ktorá v ňom už je – a že teraz len dostanú už existujúce inštitúcie viac peňazí a hotovo. lenže v skutočnosti vyhráva projekt s kultúrou, ktorú predstavil a ktorá sa tam iba má rozvinúť. toto sa dramaturgom zatiaľ asi nedá správne komunikovať, o čom svedčí aj táto diskusia.
    úlohou EHMK nie je riešiť problémy napr. Košickej filharmónie, ktoré určite sú a nijako ich nepodceňujem. úlohou EHMK je realizovať to, čo bolo vo víťaznom projekte. držím palce, aby sa to podarilo.

  28. Keď sa diskutovala nová Štefánikova socha v Košiciach, ktorá mohla byť unikátnym moderným dielom, niektorí poslanci si opäť prisvojili úlohu arbitrov kultúry a projekt zanášali pod koberec, lebo Štefánik nestál v uniforme a pozore. Pritom návrh prešiel riadnym výberom a komisia odborníkov ho vybrala už koncom 90.rokov. Každým volebným obdobím sa zastupiteľstvo naplňuje “odborníkmi” (často starými kostlivcami z dôb minulých), ktorí majú ustavičné nutkanie prinášať vlastné “umelecké” hodnotenia na všetko okolo nich, a preto najväčší skvost poslednej doby je gýčovitá Galéria s odpudzujúcim neónom…ochh

  29. Košický protokol pre vodu bol súčasťou víťazného projektu. Ak by to tam nebolo, tak víťazom EHMK by bolo mesto Prešov, ktoré získalo toľko hlasov ako “viťazné” Košice. O víťazstve Košíc rozhodol predseda komisie s podmienkou, že sa musí spolupracovať s Prešovom na projekte a preto do správnej rady neziskovej organizácie EHMK2013 boli dosadení zástupcovia Žiliny a Nitry. To je vysoko sofistikovaná virtuálna kultúra, na ktorú kritici toho čo sa deje s projektom nedorástli.

  30. Ja si myslím, že pani, alebo slečna, Jaurová, nemá štipku sebareflexie. Keby mala, tak by si už pri podpisovaní zmluvy s manažérom skupiny s dekadentným názvom PZH, uvedomila, že stúpila do riadneho h… .

    Očividne jej to nevadilo, resp. išla do toho s rizikom, že bude znášať následky od zadubených košičanov, čo nerozumejú skutočnému umeniu. Umeniu upozorniť na seba za každú cenu. Keď nedokážu pritiahnúť divákov svojou hudbou, tak aspoň vugarizmami. Je úbohé, ak im niekto na to skočí, tak ako Jaurová.

    Nastal čas účtovania.

    Očakávala snáď niečo iné ?

  31. Pekne napisane. Myslim vsak, ze PZH sa nema az tak co ztazovat, vdaka tejto ‘kauze’ sa jej dostalo nebyvalej reklamy :)

  32. Chcem povedať,ze ta pani je zena na spravnom mieste uz len arana by mala vystupovat pre poslncov mestskéhoi zatupitelstva, hlavnr MUTAFOVA LEN SILNý A HLUPY ROBIA S CINKAMI,TAM TREBA SILU A NIE MOZOG.

  33. Reakcia na komentar Lubosa k mojmu komentaru (neviem preco mi technicky neslo reagovat priamo):

    (najprv fakticke reakcie o tom ze Lubos vies toho o platoch tolko, ako je v nazve kapely o kt. bol clanok)

    1. 400 eur v cistom je platova trieda, tusim 8ka ci 9ka, ktoru ma niekolko 100 absolventov VS umeleckeho smeru ktori pracuju v galeriach, muzeach a pod. na kreativnych “stredno-manazerskych” poziciach = taki co aj pisu projekty.

    2. sekretarky na ministerstvach nemaju zdaleka 2500 eur. Sekretarky maju tych 400 eur v cistom aj s odmenami. Asistentky s VS vzdelanim o 100-200 eur viac.

    (a teraz osobna)

    3. ak tu niekto niekomu zavidi plat, tak si to Ty. Len si to nechces priznat, tak to projikujes na mna. Zarabam to co Ty, za cca. 30 hodin tyzdenne – nemam dovod zavidiet, ak by som chcel viac penazi tak “potiahnem v praci” aj do tej piatej :). Len viem odlisit to, ak si niekto poctivo zarobi tym ze riskuje vlastne peniaze a cas, od “projektmanie” kde sa cucaju eurofondy ako nejaka zlata bana. Ak do toho projektu Zora investovala vlastne peniaze, resp. to mala tak ako v BB, ze ludia robili na projekte zadarmo (preto to bol taky amaterizmus) a peniaze by dostali az ak by to (nahodou) vyhralo, tak je to ina sitiacia. Projekty BA aj BB boli obrovska hanba, to je pravda, ale prave preto si Zora tie prestrelene peniaze nezasluzi – ak by tam bola konkurencia, a ona by prisla so skvelym projektom, bolo by to ine. Ale v KE ide o dost priemerny projekt, na urovni EU ziadna slava. A k tomu zbytocne skandaly ako tento o kt. je clanok… O tomto sa bavime, a nie o zavisti ani nicom inom – toto je projekcia autora clanku aj niektorych autorov komentarov.

    V kulture su celkovo nizke platy, pretoze je o tu pracu velky zaujem. Vid platy hercov v divadlach. A potom je tu sukromny sektor – sukromne televizie, dabing a pod., kde si herci mozu privyrobit. Ak by isla Zora Jaurova do projektu v sukromnom sektore, kde by niesla aj financne riziko, tak nech si zaraba kolko jej to vyda. Ale ak mam niekoho platit z mojich dani 2500 eur, a vidim ze kamaratka ktora robi svoju pracu s rovnakym nasadenim ma 400, tak sa mi to proste nepaci. Netvrdim ze by mali mat rovnako, to nie, ide o inu poziciu, zodpovednost, atd atd. Len ten rozdiel je prilis vysoky. Povedal by som, ze ak by to strednym manazerom mesto zvysilo na 500 v cistom /aj ked vacsinou ide o institucie “pod statom ci VUCkou, tak s nimi mesto nema nic spolocne, aby som nezavadzal/, a na pozicie ako ma Zora Jaurova by to bolo okolo 1500 v hrubom plus dobre podmienky na sluzobne cesty, tak by mi to prislo spravodlivejsie. Ale vzdy je toto len drobna kauza, ktora oproti tunelovaniu eurofondov tetou Vierkou nestoji za nejake emocie. Akurat je to vdacna tema na pokec, ale clovek by ocenil nieco k teme, a nie zbytocne a nicim nepodlozene osobne utoky.

  34. Laco, podla mna si trafil klinec po hlavicke. A ti, co tu vypisuju o zavisti, BA-KE animozite, atd., tu podla mna len vypisuju o tom co si na sebe nechcu pripustit. A potom s velkymi recami o obcianskych povinnostiach zas zakruzkuju tych najvacsich hajzlikov, lebo “vrana k vrane sada” :).

  35. Nie Michal,

    velke nedorozumenie je namiesto temy, ktorou je dotovanie plagatikov s insitnym obrazkom piče z verejnych zdrojov – podotykam v case ked niet na zakladne vybavenie v skolach, nemocniciach, galeriach atd. – toto bez akehokolvek argumentu zovseobecnujes na nejake bratislavsko-kosicke animozity ktore sa tykaju par ludi.

    …ak by sme sa bavili o hokeji, tak OK, beriem. Ale v oblasti kultury je celkom OK spolupraca, najma odkedy sa rozbehla Steel Arena a promoteri si lahsie zarobia, lebo predsa len robit solo koncert je ovela tazsi kseft ako dvojkoncert. A je skvele, ze aj v tak malej krajine ako je SR je tych dvojkoncertov BA+KE coraz viac. A potom je tu Peter Dvorsky, sice rodak z Partizanskeho, ale dlhorocny “blavak”, na ktoreho “Hvoreckeho teoria” absolutne, ale absolutne nesedi. “Hvoreckeho teoria” je o Hvoreckom, a nie o projekte EHMK 2013.

    …ak si sa tym clankom len chcel pochvalit, ze Ta Z.J. oslovila, OK, tak Ti treba :) Zavidim ako hrom :)))

  36. …tu vobec nejde o to, ze vystupila kapela s nazvom z kategorie “ked uz nevieme robit umenie, tak aspon uputajme sprostym nazvom”.

    Problemy boli dva:
    1. plagatik s insitnou kresbou “piče” bol po linke “uradnici davaju pokyny ucitelom” navterknuty na zakladne skoly, kde bola velka sanca ze sa na to deti namotaju a tym padom sa akcie zucastnia
    2. na plagatik, rozvesavanie atd. isli verejne zdroje (v case ked tie chybaju aj na zakladne hygienicke naroky ako mydlo v nemocniciach a casto aj skolach).

    V clanku sa nespomina vyska honoraru pre PzH vo vztahu k trhovej cene tychto a inych “umelcov”, toto mohol byt dovod cislo tri, ze proste ludi nastvalo ze napr. taki Bridgeheads hravaju za honorare okolo 20 eur na osobu a koncert, lebo z podporou klubov je to, ehm, o H a kluby stoja a padaju na milych nadsencoch a ich sponzorskych peniazoch, kym z eurofondov sa uradnici a druhotriedi umelci celkom solidne nabaluju.

  37. Otevřený dopis ke kauze „Piča z hoven v Košicích“

    Díky internetovým médiím se k nám dostala kauza, jež byla vyvolána účinkováním naší kapely Piča z hoven v Kulturparku Košice dne 3.6.2010. Jelikož jsme byli do této kauzy zapleteni, jako kapela, která vyvolala rozruch mezi městkou radou v Košicích a občany města Košice, rozhodli jsme se k celé věci vyjádřit pomocí otevřeného dopisu, jenž bude zaslán na magistrát města Košice, do Kulturparku Košice a do slovenských médií.
    Audiovizuální projekt Piča z hoven je tvořen studenty vysokých uměleckých škol (výtvarných, filmových a divadelních) a díky tomu, že se pohybujeme jako studenti těchto škol na „nejmladší“ umělecké scéně, jsme byli přizváni k účinkování v Kulturparku Košice, jenž je součástí projektu „Košice – Evropské hlavní město kultury 2013“. V tomto ohledu pak neshledáme nic špatného nad tím, že jsme byli osloveni ze strany organizátorů projektu k vystoupení, čímž se v podstatě naplňuje idea projektu – prezentovat kulturu v rámci Evropské unie. Podpora mladého umění je tudíž záslužnou činností, která zosobňuje myšlenku společné kulturní Evropy. Kauza vyvolaná ve slovenských médiích však svým demagogicko-politickým charakterem tuto myšlenku nevzala v potaz a ze střípkovitých informací poskládala naprosto nesmyslnou kauzu, která vznikla tři měsíce po našem účinkování a to jen na základě názvu našeho projektu. Název Piča z hoven, který byl na plakátech i na internetu uveden v cenzurované podobě (P**a z hoven) a jenž tak pobouřil slovenskou veřejnost, je ovšem námi vnímán jako abstraktní sousloví, které jsme zvolili i na základě jeho absurdně-lyrického charakteru. Samozřejmě jsme si ale vědomi vulgarity názvu, jenž podle nás spíše reflektuje současnou dobu, než že by měla za cíl pobuřovat. Název je také jedinou vulgaritou spojenou s projektem Piča z hoven, jenž se celý nese v melancholicky potemnělých náladách a je doplněn lyrickými texty a videoprojekcí, což si ovšem dle dostupných informací ověřila jen minoritní část lidí a většina pouze na základě strohého úsudku čerpajícího z názvu kapely odsoudila celé uskupení jen jako nějakou provokaci.
    Právě z této neznalosti byl pak jak městskou radou, tak médii zcela nezaslouženě kritizován projekt „Evropského hlavního města kultury“. A navíc zcela nesmyslně pak celá kauza vyvrcholila úsilím o odvolání vedoucí projektu p. Zory Jaurové. V žádném případě se však nechceme stát důvodem (dle nás zcela vykonstruovaným), jenž by měl stát p. Jaurovou místo. Dle vlastní zkušenosti musíme konstatovat, že projekt je veden na velmi vysoké úrovni, kterou by mohly i ostatní „větší a kulturnější“ města Evropy jen tiše závidět. Vybudování komplexu Kulturparku je bezpochyby kvalitním přínosem pro rozvíjení současných tendencí audiovizuální kultury nejen pro Košice, ale minimálně pro celou střední Evropu. Jsou zde prezentovány kvalitní výstavy a v rámci doprovodných programů se zde představují audiovizuální projekty ze Slovenska i zahraničí. Proto je naprosto nemístné kritizovat tento projekt a vyvolávat štvavou kampaň. Jako členové projektu Piča z hoven stojíme za vedoucí projektu p.Zorou Jaurovou a odmítáme další nesmyslné demagogie a potlačování svobody slova.
    Za projekt Piča z hoven (myspace.com/picazhoven, picazhoven@gmail.com)
    V Brně 13.9.2010

    Petr Šprincl Mojmír Měchura

    http://www.facebook.com/search/?q=pi%C4%8Da+z+hoven&init=quick&sid=search_preload#!/photo.php?pid=5234858&fbid=431351880661&id=298453495661

  38. K tomu Courbetovi – porovnávať dielo z roku 1866, kedy sa dalo k vtedajším pomery chápať invenčne, aj keď pre niektorých odpudivo s nejapným a obohraným slovno-vizuálnym vyjadrením na úrovni čarbaníc na autobusových zastávkach mi príde trochu nepatričné.

    Nech je tá hudba akákoľvek, ich verbálna a vizuálna prezentácia evokuje ožralecké výlevy násťročných návštevníkov priemernej diskotéky.

    Možno práve to bolo zámerom. V tom ale umenie nevidím

  39. mal by som taky mali navrh. Propagaciu literatury – poezie nabudovach – velkoplosne plachtové plagaty s uryvkami zo svetovej a slovenskej poézie. V KE posobi taky sprejer – Santiago. Je to celkom mile. Urcite lepsie ako p..a z hoven. Predstavte si taky Hilton obaleny v Kraskovych versoch, v uryvkoch Seiferta, Rufusa …Baudleira. Podobne Dargov. Mohli by sa vyuzit aj banky – kludne by to zasponzorovali. Chybaju tiez kvalitne vystavy, spolupraca Podobne v MHD . Nieco podobne som videl v prahe. Tak by ste vtiahli do rpojektu velku cast Kosic a Kosicanov , Pripadne aj okolie – primeśtka doprava – autobusy …. Cakal by som pestrejsiu paletu napadov. Co sa tyka parkov treba uvazovat skor o vytvorení noveho mestskeho parku. Priestor by na to urcite bol. Mal by mat sucasnu architekturu a odrazat dobu.

  40. Ahoj Michal,
    20.10. mam projekciu filmov v Kasarnach Kulturpark v ramci EHMK a mozem Ti povedat iba tolko, ze dodnes neviem, kedy tam mam byt a ze so mnou komunikuju dve deti – tkzv. produkcni vylucne prostrednictvom mailu, absolutne neprijatelnou formou a vzdy chcu vsetko velmi rychlo… samozrejme mozno za to nemozu a mozno ani pani riaditelka za to nemoze, ale to ja respektovat nemozem, nechcem a nebudem.

  41. ahoj Katka,
    no neviem, či tie “deti” nie sú staršie ako ja a ty :) ale na veku koniec koncov nezáleží. ja som pri svojej čítačke komunikoval s Tomášom Makarom a s jeho tímom a bola to pre mňa veľmi dobrá skúsenosť. navyše asi nikde nevyznela Zdenova videoprojekcia k Dunaju tak dobre ako v tej divadelnej sále. priestor má veľký potenciál a verím, že bude pre Košice prínosom.

  42. No neviem, ale ten otvoreny dopis mi pripada ako biedna PR pre skupinu, P..A Z H…N. Samotný názov skupiny je skutočne v konflikte s názvom “kultúra”, čisto semanticky. Keď si niekto na psychologickej úrovni zvolí taký názov a bľabotá niečo o kultúre, tak je to jasný semantický rozpor. Ked vidím COCA COLA, tak viem o čo ide a za nazvom P..A Z H…N by skutocne nik nehľadal kultúru a k tomu ešte dobrý umelecký projekt. Vulgarita je jednoducho opozíciou kultúry a keď to niekto vidí ako výborný názov s súvislosti s EMK tak je fakt na omyle. Pracujem tiež ako prekladateľka a fakt si neviem predstaviť, ako budem tento názov prekladať nemeckým novinárom, ktorý budú o Košiciach v tejto súvislositi písať. To je fakt na titulok “Kultura sa v Košiciach robí cez scheisse” a hneď to podporí všetky negatívne klišé, ktoré Nemci o Východnej Európe majú. To len tak na okraj, preklad do angličtiny si radšej ani nepredstavujem a Rusi by so svojou citlivosťou na kultúru v tejto súvislosti o Košičiach už nenapísali vobec. Tam by už vobec nik nepochopil, ako može kultúra súvisieť s h…..i, či s oplzlými názvami pohlavných orgánov. Každý dobrý kultúrny manažér by si tento PR ( či propagandistický) efekt mal domyslieť skor, ako skupinu nacapí na všetky plagáty a objedná ich do škol. Každý nestranný pozorovateľ si pri takomto názve vybaví najväčšiu vulgaritu a fakt ho nezaujíma, čo stojí zatým, lebo vidí fakt červenú, ako býk na toride. Toho tiež nezaujíma, jak načačkaný je toreádor, čo stojí pred ním, vidí jednoducho červenú a tak reaguje. Preto reakcie Košičanou absolútne chápem, projekt hovorí za seba svojím názvom.

Napíš komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s