Vážení predstavitelia spoločnosti Ballymore Group! Ako Bratislavčan som uvítal, že sa sprístupnila nová dunajská promenáda pri komplexe Eurovea. Počas slávnostného otvorenia som cítil hrdosť aj radosť, že moje mesto konečne obnovilo prístup k Dunaju. Vážil som si, že to, čo desaťročia nedokázal štát, urobil zahraničný investor. Ocenil som aj viaceré architektonické riešenia a dizajn.
V piatok 30. apríla som priestor navštívil druhýkrát. Mal som česť sprevádzať nemeckého spisovateľa Maximiliana Dornera, ktorý počas pobytu v Bratislave vystúpil aj na podujatí v Goetheho inštitúte. Dorner je úspešný autor, operný režisér a vozíčkar. Pred štyrmi rokmi mu diagnostikovali sklerózu multiplex, neliečiteľné ochorenie centrálneho nervového systému. Život s chorobou sa stal významnou témou jeho písania. Kniha Môj démon je pecivál sa stala bestsellerom.
Bratislavské Staré Mesto som spoznal inak – ako sprievodca telesne postihnutého človeka. Výtlky na chodníkoch, vysoké obrubníky, minimum rámp a ťažko prístupné toalety dali zabrať aj mne, ktorý som, našťastie, zatiaľ zdravý. Neraz to však vyvážila ochota okoloidúcich pomôcť, ktorú hosť veľmi ocenil a nestretáva sa s ňou všade.
Zobral som pána Dornera k novej dunajskej promenáde. Prečítal som si, že Vaša spoločnosť spája „veľké ambície so zmyslom pre detail“ a očakával som, že dvojhektárový nábrežný park bude spĺňať požiadavky určené zákonom. Zarazený som zistil, že prístup pre postihnutých je katastrofálny a rovnaký problém majú mamičky s kočíkmi. Z promenády sa vozíčkar nedostane k nákupnému centru a neprístupné sú mu aj tri móla nad riekou.
Mamy s detskými vozíkmi to riešia jazdou po lúke do kopca, čo vyžaduje značný fyzický výkon. Budúcnosť štyroch druhov trávy nevidím zeleno. Pri vode chýba bezbariérové WC a na väčšine miest aj signálne pásy pre slabozrakých a nevidiacich. Nemožný je pre postihnutých aj opačný prechod od hypermarketu k Dunaju. Chcel som sa pochváliť novou štvrťou, ale namiesto toho som sa hanbil.
Výstavba Eurovei stála asi tristo miliónov eur, čiže deväť miliárd slovenských korún. Prosím Vás, nenašli sa v rozpočte prostriedky na plošiny, rampy a výťahy pre bezbariérový prístup? Pravidlá určuje vyhláška Ministerstva životného prostredia č. 532/2002. Slovensko sa pridalo aj k dohode OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorých žije v EÚ päťdesiat miliónov. Osobitne sa zdôrazňuje zapojenie detí do plnohodnotného života.
Eurovea z tohto hľadiska nie je „najpremyslenejší nákupný bulvár v strednej Európe“. Nová dunajská promenáda je miesto iba pre zdravých a silných. Lenže na svete sú aj chorí a slabí. Krásny park má slúžiť všetkým občanom bez ohľadu na ich zdravotný stav. Verím, že náprava príde rýchlo. Potom budú Vaše slogany o pestrosti oprávnené.
Teším sa na Vašu odpoveď. S pozdravom, Michal Hvorecký
a poslali ste im ten list ako oficialnu staznost/navrh, pan Hvorecky, alebo ste to zatial publikovali len tu, na vasom blogu?
zajtra to posielam doporučene spoločnosti Ballymore a do denníka SME.
Ja som cerstva mamicka, ktora sa so svojou malou ratolestou v kociku vybrala na novootvorenu dunajsku promenadu pri komplexe Eurovea. Kedze bol krasny slnecny den chceli sme si sadnut do niektorej z honosnych kaviarni. Po niekolko minutovom hladani pristupovej cesty pre matky s kocikmi, ako aj osoby s postihnutim, sme zial zistili ze jedina cesta k terase vedie krizom cez pekny zeleny travnik. Ja ako mlada mamicka som si s tym este poradila, aj ked som si pri tom stverani sa do zeleneho kopceka pripadala ako chuligan ktory tam nici zelen, ale rodinka so synom na vozicku, ktora mala tak isto chut si posediet v kaviarni len smutne pokyvala hlavou a otocila sa na odchod. Je smutne ze este stale nedokazeme vytvorit dobre podmienky pre zeny s detmi a postihnutych a umoznit im tak byt plnohodnotnou sucastou spolocnosti.
Pridavam sa k Milke,
ešte sice som mlada, ale kočiar už pred sebou netlačím,moje dve deti su uz sebestacne … Ked uz sme pri nich, tak v suvislosti s promenadou tu prepieranou musim povedat, ze nedomyslene je aj zábradlie tesne nad vodou … ktore kde tu je a zvacsa nie je. Ked sa moj synator rozhodol, ze ide preskumat ako to tam vyzera a spicky uz mu trcali nad murikom – dost ma zamrazilo. O 10 minut podobne ako ja vrieskala na svojho syna ina mama, aby tam len preboha neskocil … Ked sa dole briezkom rozbehne taky maly šinter rocny – dvojrocny, neviem, enviem…
Moja mama je o dvoch barliach, tiez si to tam moc neuzila …
Absolutny suhlas. Z hladiska vozickarov a kocikujucich je to hotova katastrofa. Chodili sme tam a pozerali ci zle vidime, ze tam je vsetko barierove a ziadne pristupy pre vozickarov a kociky. Ziadam aby organy povinne v tejto oblasti razne konali a dali Balimorikom na frak a zabezpecili napravu tejto blamaze.
Ako matka sa pripajam tiez, katastrofalne male su aj prebalovacie miestnosti v Eurovea, kde po 5 minutovom manevri s malym! kocikomm nemozem ani dvere zavriet. Nehovoriac o tom, ze na klucke som si urobila hlboku reznu krvacajucu ranu a v Eurovea nieje NIKDE lekarnicka na osetrenie . Je vobec mozne aby takyto kolos fungoval bez miesta kde si clovek prvotne osetri ranu ?!
Zdravim,
presne tuto vec som si vsimol aj ja a stale tomu nedokazem uverit. To nabrezie aj s namestim su krasne, promenada pripomina skor ine zamorske metropoly. Verim, ze tieto nedostatky investor predsa len este dopracuje. A mohol by pridat este viac preliezok pre deti.
tiez som to prednedavnom riesil. Aj s fotkami
http://botka.sk/2010/04/eurovea-nocna-mora-pre-kociky-a-vozickarov/
Navyse su schody (skor giganticke polmetrove “schodiska”) vecer slabo osvetlene, takze aj nebezpecne.
braque a dusoft: vďaka za info a link!:) písal o tom aj blogger Ivan Páleník: http://palenik.blog.sme.sk/c/224584/Eurovea-handicapovanych-prekvapila-dufam-len-detskymi-chorobami.html
aj u mňa na Facebooku sa veľa ľudia vyjadrilo s podobnou skúsenosťou…
Paradoxom je,ze vsade v meste dostavame pokuty za to, ze nenechvame 150 cm na chdonikoch pre chodcov, malokto ale vie, ze tento rozmer vychadza z potreby vozickara, inac je jeden pruh. Je zavedeny celoplosne a nezmyselne, lebo niekde chodniky nemaju celkovu sirku ani 120 cm, ale nie som si ista ci to vozickarom pomaha, vzhladom na vysoke obrubniky, schody a ine prekazky.
Co sa tyka promenady, urcite by sa nasla zodpovedna osoba na stavebom urade, ktora projekt opeciatkovala a tym schvalila. V stavebnom zakone su normy, ktore pri projektovani musi dodrziavat kazdy architekt a preto nechapem preco ten projekt promenady nebol pripomienkovany. Mozno by bolo lepsie obratit sa adresnejsie na ludi zo stavebneho uradu, ktori su za celu situaciu zodpovedni.
Z riešenia projektu EUROVEA sa spamätávam dodnes aj ja. Napriek tomu, že som vozičkárka – pesimistka, neverila som, že keď prídem na koniec promenády, nebudem sa môcť dostať k divadlu a k budove. No žiaľ, presvedčila som sa. Zároveň s dvoma anglicky hovoriacimi mamičkami s kočíkmi, ktoré prišli zhodou okolností súčasne so mnou. Z ich rozhovoru som si vypočula, že v nových nákupných centrách sa v takejto situácii neocitli prvýkrát. A strihli si to rovno cez trávnik. Ja som sa musela vrátiť a celé to obísť.
Zmierila som sa s tým, že na móla sa nikdy nepozriem, ale čo ma štve úplne najviac, že na tomto nábreží si nemám šancu s mojím doprovodom sadnúť na lavičku, pretože kvôli riešeniu so stupienkom sa k žiadnej nedostanem. A to už považujem za diskrimináciu…
Pridavam sa k prispevku o cosi vyssie, nabrezie krasne, atmoska… ale…. to absentujuce zabradlie po celej dlzke je jedno velke nebezpecenstvo… Dunaj je rozhodne velka a rychla rieka… dvojrocne dieta, ktore nerozmysla ale je fyzicky zdatne sa ocitne na kraji behom 3 sekund..naco cakat kym sa stane nejake nestastie? Damoklov mec… odporucam co najrychlejsie riesit, nic lnelaka deti viac ako voda… aj ubrdit dokaze byt dost tazke…
Celá Eurovea je postavená na základe projektu pre stavebné povolenie, vo väčšine profesií bez realizačných projektov. Vôbec neexistuje dokumentácia skutočného prevedenia, tá sa spravila opečiatkovanín projektov pre stavebné povolenie.Pritom predpisy pre dodávateľov boli veľmi prísne. Na stavbe fungoval riadny chaos a hľavne v závere pred otvorením. Ale nie je sa prečo čudovať, veď realizáciu vykonávali firmy v reťazci dodávateľov, ktoré nemali okrem riaditeľa a sekretárky ani jedného zamestnanca. Na takejto stavbe bude problém s následným servisom zariadení, nakoľko mnoho firiem už zaniklo, boli to jednozákazkové firmy.
K bezbariérovému prístupu:´úroveň projektov z roka na rok klesá. Na mnohých stavebných úradoch sedia úplatní neodborníci. Ale hlavný problém sú investori, ktorí tlačia na projektantov aby znižovali ceny projektových prác na neúnosné minimum a tiež limity ceny dokončených stavieb. Nedoriešené detaily vypovedajú o úrovni architektonického ateliéru, ktorý tôto stavbu riešil.
Tak snáď raz pomôže stavebná polícia s veľkými pravomocami a so vzdelanými odborníkmi, navyše dobre platenými.
budem zlý a vyhlásite ma z hajzlíka, ale bohužiaľ je to tak. Pre mamičky a vozíčkarov je len námestie a vrchná časť promenády.
A pre ľudí, čo hovoria o absentujúcom zábradlí po celej dĺžke: spodný trávnik nie je určený na relax! Spodný trávnik má len estetickú funkciu, čo dokazuje aj vyspádovanie trávnika a vysadené kríky, ktoré ho oddeľujú od chodníka. Ľudia tam nemajú chodiť
Mam dojem, ze tymto nenapadnym riesenim si len “selektuju” cielovu skupinu, pre ktoru je ten kolos urceny… horných 10tisic a nejake mamicky s kociarom ich nezaujimaju… zial, je to coraz castejsi jav na slovensku
Amrafel, nic v zlom, ale asi nemas deti… 3 ci 4 rocnemu dietatu tazko vysvetlis ze niekam nema chodit. A kazdy rodic mi potvrdi, ze aj napriek maximalnej snahe sa niekedy dieta naozaj neda ustriehnut…
Vsetko mohlo byt jednuduchsie keby investor respektoval uzemny plan a pripravil projekt spolu s cyklotrasou (ktora uz svojou podstatou musi byt bezbarierova) alebo aspon vyhovujucim zdielanym priestorom pre chodcov a cyklistov (tiezriesenie)
Vykonával som tu stavebný dozor.Je pravda,že projekty skutočnéhp stavu sme vrátili 3x dodávateľovi,pre ich neaktuálnosť.Pre bezbariérové prístupy neostali peniaze a to je fakt.
ďakujem vám za komentár, ale prepáčte, to je podľa mňa absurdný argument. to je akoby ste napísali, že nezostali peniaze na schody alebo strechu. bezbariérové prístupy by mali byť pri takejto obrovskej investícii samozremosť a vyžaduje ich aj stavebný zákon.
Absurdné to je,ale viem,že nakoniec dodávateľ prišiel o 10 percent neuhradených faktúr kvôli tomu.
Len takú perličku hotel Sheraton nemá na izbách žiadne balkóny,zrušili sa
lebo sa šetrilo.
Spätné upozornenie: Baroková záhrada na Bratislavskom hrade je bezbariérová. Teda tak trochu. Teda miestami vôbec. - go-ok