Otvorený list spisovateľa ministrovi kultúry

Vážený pán Marek Maďarič,

dovoľujem si odpovedať na Váš otvorený list a parafrázovať Vaše slová. Reagujem na Vašu výzvu a zaujímam stanovisko k stupňujúcej sa miere vulgárnosti a nekultúrnosti na Slovensku. Dovolím si tvrdiť, že politické strany, na čele s tou Vašou, ktorej ste podpredsedom, sú za túto vulgárnosť a nekultúrnosť z veľkej miery zodpovedné, šírili ju, propagovali ju a všemožne ju presadzovali.

To, že politické strany na Slovensku vedú boj o voliča a v konečnom dôsledku aj o svoj zisk často na hranici dobrého vkusu a akceptovaného bulváru, je už roky zrejmé. V poslednom období som však nadobudol pocit, že naši politickí lídri sa rozhodli tento boj pritvrdiť tým najhrubším spôsobom a atakom na najnižšie pudy. Stačí si spomenúť na vystúpenia Michala Davida, Drišľaku a Ota Weitera na Vašich mítingoch. Iba jedno podujatie v Bratislave stálo vašu stranu 45 tisíc eur, ktoré sa Vám, samozrejme, vzápätí vrátili zo štátneho rozpočtu aj s bohatými úrokmi. Podobných mítingov bolo iba v minulom roku 24 po celom Slovensku a v minulosti sa ich konalo neúrekom – to isté len v Hasprovom a Marcinovom.

Ja ako spisovateľ nemôžem túto situáciu obísť mlčaním. O to viac, že takúto tendenciu považujem za bezohľadný útok proti kultúre a všetkému normálnemu a ľudskému, čo je v nás. No som súčasne presvedčený, že v prípadoch viacerých politických šou sme sa už dostali na hranicu, kedy musíme zaujať k tomuto javu otvorený postoj. Trend vulgarizácie bude mať totiž ďalekosiahly negatívny vplyv na celú našu spoločnosť a špeciálne na mladú generáciu.

Pýtate sa, kde sú naše kultúrne a intelektuálne elity? Kde by boli, pracujú a tvoria. Lenže to by ste museli poznať ich prácu, chodievať do malých galérií, ktoré bojujú o prežitie pri zderských nájmoch, na prezentácie slovenských kníh, ktoré píšu spisovateľky a spisovatelia, ktorí nedostávajú honoráre 5000 eur za 25 minút ako Michal David na koncerte pre Smer-SD, na výstavy našich vizuálnych umelcov, na divadelné predstavenia, ktoré opäť nedostali z vášho ministerstva grant, a napriek tomu vznikli po večeroch a vo voľnom čase divadelníkov, ktorí bežne jazdia na európske festivaly, na koncerty novej slovenskej hudby – a tým nemyslím Braňa Mojseja, čo nahral volebnú pesničku vášmu kolegovi Rašimu.

Lenže chápem – tie podujatia sa väčšinou konajú v čase, keď Smeráci chodievajú na večierky na rezervovanú celú dunajskú loď s takými elitami ako Erika Judínyová, akú nedávno v Bratislave v Eurovei zorganizoval štátny tajomník za Smer-SD František Palko za hojnej účasti Vašich straníkov.

Viete, v živote som nevidel Modré z neba či Farmu a ani zamak mi to nechýba. No nepohŕdam ľuďmi, ktorí si to radi zapnú, pretože do istej miery chápem, prečo to robia – za ich zúfalú životnú situáciu ste spoluzodpovedný aj Vy, keďže už začínate piaty rok vládnutia.

Oveľa viac ma štvú ľudia ako Vy, ktorí získavajú hlasy manipulovaním ľudí tým najnevkusnejším spôsobom a po volebnom víťazstve sa zrazu tvária ako znalci umenia a propagátori najvyššej kvality v kultúre, a ešte si aj dovolia obviňovať ostatných, v tomto prípade komerčné televízie (ktoré sú pre mňa už na nerozoznanie od STV1, ale na rozdiel od nej za ne neplatím 56 eur ročne). Reality šou ma nestoja ani cent, zato aj na Vašu prácu prispievam 21 percentami všetkých svojich príjmov.

Tvárite sa, že bijete na poplach. Mienite zvolať okrúhly stôl. Vyzývate všetkých od kultúrnych organizácií cez mienkotvorné osobnosti až po cirkvi, aby konali. Ja mám pre Vás iný návrh: radšej začnite od seba. Aby som Vás citoval: aby ste sa nepodriaďovali myšlienke, že účel získať voliča posväcuje všetko. Výstižnejšie to povedal Nikolaj Gogoľ: nenadávaj na zrkadlo, keď máš krivú hubu.

S pozdravom, Michal Hvorecký, michal@hvorecky.com

Prečítajte si aj: Krátke stanovisko k dlhodobému problému

Marek Maďarič: Otvorený list ministra kultúry

About these ads

118 Odpovede k “Otvorený list spisovateľa ministrovi kultúry”


  1. 1 Anonym 13/09/2012 o 12:10

    Pán Hvorecký klobúk dolu, lepšie sa to napísať nedá.

    • 2 Dada 13/09/2012 o 21:27

      trochu “ostré”, myslím

    • 3 terka 14/09/2012 o 14:50

      Súhlasím hovoríte nám z duše a zo srdca.. My sa tiež cítime cudzincami v tomto štáte…Som rada že aspoň niekto má odvahu a charakter to všetkým vykričať….

    • 4 Anonym 16/09/2012 o 05:33

      ja by som este pridal ku vrcholu vulgarity vsetky politicke tzv. “diskusie” v nasich televiziach. ktore by sa – vzhladom na svoj vulgarny obsah – mali vysielat tiez az po 22. hodine. kvoli tej znoske klamstiev, manipulacii a ubohosti, ktore v nich “intelektuali” narodu predkladaju. to je vulgarnost a pohrdanie obcanmi. alebo ich rovno zakazat. resp. statom – zakonom regulovat, aby boli v sulade s ideologickym presvedcenim sucasnej verchusky, na odpovede ano a nie na akekolvek otazky. akesi farmy ci manuely ma nezaujimaju, videl som z nich len sekundy pri prepinani programov.

  2. 5 matusk 13/09/2012 o 12:13

    Zdieľam názor, je to však len vrchol ľadovca z exkrementov čo sa nám dáva na obdiv a to že sa nás tým snažia kŕmiť môže mať aj ozdravné účinky.

  3. 6 Michal Zi Valaštek 13/09/2012 o 12:35

    Tak, tak.. politik predstiera že za “pohnojenú” kultúru môžu len média, ale kto pokračoval v tradícií premenovania novinárov na “štetky”, “idiotov” bol to ten istý človek ktorý sa teraz tvári že spoločnosť nemá väčší problém ako Poliačikovu úprimnosť o tom aké požíval drogy. Ten istý človek čo oklamal tisícky svojich voličov, kultúra a morálka spolu súvisia.

  4. 7 javla 13/09/2012 o 12:42

    Velmi pekne ste to napisali, pan Hvorecky, dufam, ze sa pan Madaric, bude aspon trosku hambit, ked to bude citat…

  5. 11 ulu 13/09/2012 o 12:45

    asi treba opravit pracu na placu vo vete “zato aj na Vašu prácu prispievam 21 percentami všetkých svojich príjmov.”

  6. 12 Anonym 13/09/2012 o 12:47

    vyborne napisane a suhlasim so všektkým čo autor napisal, ale povedzme si to narovinu Ak si pan Madaric tento list aj prečita, pousmeje sa popodfuz a nespravi nič. zdielam

    • 13 Anonym 13/09/2012 o 18:53

      ak sa aj pousmeje, aj nic nespravi, no treba mu, aj jemu podobnym davat takto najavo svoj nazor, ba este aj tvrdsie! ale pan Hvorecky to velmi dobre pomenoval, suhlasime s nim mnohi!!!

  7. 14 Anonym 13/09/2012 o 12:57

    perfektne, akurat si oprav “spoluzodpovedný” :)

    • 15 Loponti 13/09/2012 o 17:17

      Si zabil, vzdelanec. -:)
      To nie je množné číslo, iba vykanie (jednej osobe).

      “…za ich zúfalú životnú situáciu ste spoluzodpovedný aj Vy…”

      To píše Maďaričovi, nie viacerým osobám.

  8. 16 fabo 13/09/2012 o 13:03

    Ešte by som pripomenul že nebyt pofidérneho tendra na DVB-T ktorý “vyhralo” J&T za predchadzajúcej “vlády” ministra Maďariča mohla byť v rámci televízií väčšia konkurencia a možno aj väčší tlak na kvalitu.

  9. 17 Anonym 13/09/2012 o 13:07

    nie som volic smeru, ale madaric podla mna ma snahu nieco pozitivneho urobit, co je viac, nez som od neho ocakaval. hadzat mu na hlavu vsetku spinu jeho nekulturnych kolegov je neferove a hovori o neschopnosti odlisit stranu od osoby.

    • 18 Anonym 13/09/2012 o 14:30

      Čo je pozitívne na cenzúre?

    • 19 Rozpravkar 14/09/2012 o 10:06

      Suhlas… S jeho vyzvou na zaujatie stanoviska voci tomu to nic nema… Tu islo o hercov ktori studuju a su nahradeni hlupakmi, ktori “bavia”*** cele Slovensko… A na takejto cenzure je dobre to, ze nezmagori cely narod. A nejde o cenzuru, ale posunutie vysielacieho casu…

      ***nicia, dehonestuju, vulgarizuju, otupuju, idiotizuju, smeracky-hlupacky orientuju…

  10. 20 Roland 13/09/2012 o 13:11

    Vyborne napisany text. U nas na Slovensku je vsetko tak trochu inak, nez v ostatnych krajinach. Od rozdelenia Ceskoslovenska, nasi slovenski umelci utiekaju sa do Prahy a vsade tam, kde ich umenie padne na urodnu podu a kde si ich budu vazit tak, ze im sem-tam aj nejakym eurom ci korunou prispeju. Na Slovensku sa kultura zanedbava viac, nez cokolvek ine. Netvrdim, ze niesu veci, ktore su dolezitejsie. Ale kultura je obrazom krajiny a po tejto stranke my cudzincom teda naozaj nemame co ponuknut. Zijem vo Francuzsku, kde sa zaujimam o jazyky. Preco sa slovenski spisovatelia neprekladaju do cudzich jazykov? Preco ich nik nepropaguje? Su taki zli? Urcite nie. Ale kto by sam, na vlastne naklady, na ukor vlastneho casu prekladal do francuzstiny, do nemciny, do anglictiny Tatarku? Slobodu? Kto mu to vrati? Bude o to mat niekto zaujem? Niesu to autori, ktorych talent si zasluzi aspon taku uctu, nez bratia Capkovci, a ci Hrabal, Nezval, Skvorecky, ktorych v zahranici dobre poznaju? Investicie v kulture sa nevracaju. Moralne, fyzicke investicie su nezaplatitelne. Pracovat a tvorit v kulture je ta najnevdacnejsia praca na svete. No pracovat a tvorit v kulture na Slovensku je tym najagresivnejsim prejavom sebapohrdania. Nie preto, lebo sme Slovaci. Ale preto, lebo nasa praca nema ani symbolicku podporu tam, kde ju v inych krajinach vedia ocenit.

    • 21 Anonym 13/09/2012 o 15:55

      Amen bratu…..sam som uz v umeni takmer 20 rokov a napisal si to tak,ze uz nemam k tomu co dodat…..vdaka

  11. 22 hugo dugo 13/09/2012 o 13:16

    ja neverím, Hvorecký napísal blog s ktorým bezvýhradne súhlasím:)

  12. 23 Anonym 13/09/2012 o 13:28

    Michal, malo si mu dal. Bolo mu treba poriadne nasekat !

  13. 24 Ondro 13/09/2012 o 13:31

    Až na niektoré socialistické pohľady pána Hvoreckého (“prežitie pri zderských nájmoch” a podobne) veľmi dobrý text…

    Pán Maďarič by pre kultúru spravil najviac, keby ministerstvo kultúry zrušil.

  14. 25 Jozef Josi Mravec 13/09/2012 o 13:33

    nádherne zhrnuté do jedného uceleného celku

  15. 26 Anonym 13/09/2012 o 13:35

    Tak sa mi to paci!

  16. 27 Božena Fedorová 13/09/2012 o 13:40

    Ach.

  17. 28 Anonym 13/09/2012 o 13:48

    velmi jednostranny a zaslepeny pohlad na vec, za vsetko moze smer a fico. od inteligentneho a scitaneho cloveka by som ocakaval vyssiu mieru objektivity a nie taketo stekanie. namiesto toho aby ste podporili taketo aktivity a napr. vstupili so svojim nazorom do verejnej diskusie o tejto problematike, tak tu len plujete svoje jednoduche pravicove postoje…

    • 29 Ľubomír Herko 13/09/2012 o 14:08

      Reagoval len na Maďariča, preto si myslím že netreba spomenúť celý parlament, lebo by ste ten list čítali celé poobedie..

    • 30 Anonym 13/09/2012 o 21:53

      no hranol môže za veľa… hlavne kvôli nemu ide tento štát do sračiek, ale čo už keď jeho stádu polointeligentných voličov stačia párky s horčicou a koncert v ich obci

    • 31 Anonym 15/09/2012 o 10:30

      je to reakcia, cize ma byt adresna na svoj ciel, mimochodom, mate pocit, ze madaricove stanovisko nesie nejaky konstruktivny appeal? nie je jeho samotne stanovisko iba stekanim? inymi slovami plutie ?

  18. 32 Hm 13/09/2012 o 13:57

    Madaric je totalny nimand, luzer, nechapem, co on robi v politike. Zeby figurka ako Malcharek?

  19. 33 Alexandra Pavelková 13/09/2012 o 14:06

    Mišo, palec hore, postujem.

  20. 34 Peter 13/09/2012 o 14:11

    Dakujem pan Hvorecky, ze ste napisali za nas vystiznym jazykom o tych pocitoch, ktore tu uz davno o kupturnosti mame, ale tazko sa ucelene formuluju.

  21. 35 Miro 13/09/2012 o 14:19

    Hvoreckeho knihy sice velmi nemusim, ale za takyto list si ho zacinam vazit.

  22. 37 Anonym 13/09/2012 o 14:34

    Pekne a premyslene napísané……………..táto vláda sa prezentuje šetrením, ale všetko to je len na miestach, kde už to bolo minimálne podpriemerné, ale na sebe a svojich preferovaných záujmoch je až nadmieru štedrá, a najhoršie, že lavicová vláda znižuje celospoločenskú životnú úroveň

  23. 38 giovanna 13/09/2012 o 14:55

    …nemyslite si,že by sa pám minister niekedy hanbil…ani omylom.
    Tieto stránky ho totiž vôbec nezaujímajú a žiaľ.tí čo dali hlas smerákom,
    majú ku kultúre,umeniu a kultúrnosti tiež veľmi ďaleko…,
    ale napísali ste to, pán Hvorecký,vynikajúco…

  24. 39 Jana 13/09/2012 o 15:10

    výborne veľmi sa mi to páčilo. Určite ste nechceli hádzať mu na hlavu všetko zle čo tu je ale asi sa mu to páči keď je tam 5 rokov hlavne tie príjmy čo má

  25. 40 Richard 13/09/2012 o 15:22

    Prečo sa Michal Dávid stal zosobnením a ikonou nevkusu a nekultúrnosti?

  26. 41 Rob Roy 13/09/2012 o 15:25

    Sorry, ale uplna kravina tento clanok.
    Zmeska kritiky, prehadzovania viny a posudzovania problemu, ktory ma prilis vela rovin na taketo odsuzenie.
    A to som antifico.

  27. 42 tamara 13/09/2012 o 15:32

    Do bodky súhlasím. Posunom hraníc slušnosti v politike sa dáva zelená všetkému, čo tie hranice posúva aj v spoločnosti úplne na dno! Všetko má svoj význam a kto len trochu rozmýšľa, vie, aj aký. Presne si vie dosadiť, komu najviac poslúži znižovanie kultúrnosti národa. Je však nepochopiteľne farizejské, keď niekto, kto ťaží z ľudskej hlúposti, bije “na poplach”.

  28. 43 Imrich 13/09/2012 o 15:36

    Aj pan Madaric si mozno stupil do svedomia a chcel by nieco na sebe aj na kulture zmenit. Kde sa podeli tie najvyssie city a cnosti ktore mame – odpustenie, a viera v polepseni? Agresivita nie je znamka kulturneho cloveka.

  29. 44 Ing.Pavol Rakovský,Ba 13/09/2012 o 15:42

    Napísal ho aj za mňa Hugo Dugo .Anonymovi odkazujem,aby sa druhýkrát podpísal,aby sme vedeli,čo je to za mamľasa. Pa Ba

  30. 45 Anonym 13/09/2012 o 16:27

    pan hvorecky, velmi vas nemusim a s mnozstvom vasich nazorov nesuhlasim. ale toto ste napisali velmi pekne a absolutne vystizne. klobuk dole

  31. 46 Klučiarik 13/09/2012 o 16:35

    Klaniam sa nad Vašou múdrosťou. Len škoda,že ten duševný nezbeda to nepochopí…

  32. 48 Michal Miloslav 13/09/2012 o 16:37

    Súhlasím s Michalom Hvoreckým. Jeho argumentáciu rozširujem o ďalší z možných a veľmi dôležitých príkladov. Keď sa rojili správy o Gorile a rodila sa gorilia aféra, unikli odpočúvania politikov, okrem iného aj vysokopostaveného politika Smeru, ktorý v rozhovoroch s redaktorkou Pravdy používal slová (neviem, či ich možno nazvať slovami) najvulgárnejšieho kalibra. Je otázne, či predseda Smeru alebo jeho podpredsedovia tento slovník vysokopostavenému politikovi vytkli. Bolo to niečo hanebné, surové, odporné, vulgárnejšie než vulgárne. Stoka. Jednoducho výkaly. Myslím si, že nad týmto súkromným slovníkom politikov Smeru by sa mal zamyslieť minister kultúry a Rada vlády SR pre kultúru. A zodpovedať si otázku, akým jazykom budú hovoriť slovenské deti, v akom svete bude dospievať slovenská mládež, ak si vypočuje na internete dostupné odporné dialógy člena vlády SR.
    Samozrejme, toto neospravedlňuje Markízu či JOJ, či akúkoľvek inú televíziu alebo médium, ktoré produkujú v seriáloch alebo formátoch zameraných na vulgarizáciu, barbarizáciu a idiotizáciu kultúry rovnako modporné spôsoby a dialógy. Práve naopak, môj postoj voči akémukoľvek programu, ktorý dehonestuje človeka, je ostro kritický a odmietavý.

  33. 49 palo satko 13/09/2012 o 16:53

    toto napisal ten isty človek čo ospevoval radičovu? tu radičovu, čo dala krajcerovi kulturu? odvažny chlapik.

  34. 50 Peter 13/09/2012 o 16:57

    Skvele napisane, uplne, uplne presne:-)

  35. 51 Anonym 13/09/2012 o 16:57

    Ďakujem pán Hvorecký.
    Niekedy mám pocit, že kultúrnosť slovenského národa je v ťažkej agónii.

  36. 52 Anonym 13/09/2012 o 17:03

    Pán Hvorecký, a či pán spisovateľ (?), aj ja môžem povedať, že som spisovateľ, ale takéto “analytické” hlúposti čo ste vyplodili, tak klobúk dole!
    Toto nieje postoj, ale ani posúdenie daného stavu, to je obyčajné amatérske vzplanutie žlčovej reči, predsa takto nieje možné reagovať na danú vec. Ak chcete niečo zmeniť, resp. poukázať na nedostky, tak to musí mať iný pohľad a nostrifikáciu. Iba toľko.

  37. 53 Marek 13/09/2012 o 17:13

    Bravo. Dakujem za skoncipovanie a verejne odprezentovanie mojho nazoru.

  38. 54 Vladimír 13/09/2012 o 17:21

    Veľmi pekný článok… palec hore

  39. 55 karol 13/09/2012 o 17:25

    hrozná chujovina, ten Hvorecký to je kto, že takto rýpe, tie dve televízie by som rovno zákonom zakázal, ale čo s tým má tento kvázi občan. Asi nekuká telku, lebo by sa hanbil že je Slovák.

  40. 56 Anonym 13/09/2012 o 17:26

    pan Hvorecky, to je len Vas hlupy nazor, vsetko co tu vycitate ministrovi zo Smeru mozete vycitat aj p. Krajcerovi, ci inym ministrom! Tak neskutocne praviciarsky a neobjektivne nazory, ake mate vy, by ste si mali nechat len pre seba.. je my z Vas do do smiechu! Kazdy umelec, ci uz je to spisovatel alebo herec ma byt nestranny.. skoda reci

    • 57 Viktor 13/09/2012 o 17:51

      preco pravicovy? len preto, ze adresatom je smerak? to ho automaticky radi k pravici? Ja kedze SMER nemam rad, som tiez automaticky praviciar? To existuje len cervena alebo modra farba, inej niet? Zamysli sa chlape a bude sa ti lepsie zit….

    • 58 Marek 13/09/2012 o 18:10

      Byt nestranny a byt ticho su dve rozdielne veci.

    • 59 Anonym 13/09/2012 o 18:59

      Mne je do smiechu z Vas Anonym… Staci si pozriet nieco o panovi Hvoreckom – “Ovplyvnil ho český filozof a spisovateľ Egon Bondy” co nema moc spolocne s typickymi praviciarskymi nazormi tak ako su vnimane v nasej spolocnosti…

    • 60 Peter 14/09/2012 o 07:59

      Nuz aj mne je do smiechu z Vasej gramatiky…

    • 61 Alex 14/09/2012 o 15:43

      a maliari mozu byt “stranni”? aj hudobnici? velmi nestranni byvaju zongleri a najma povrazochodci. ty sa stale drzia v strede, kotuhy. my mame doma nestrannu macku, zozerie od kazdeho, kto jej da. asi ju naucime pisat. take knihy iste ocenite, pane.

    • 62 xidex 16/09/2012 o 15:45

      Milý Alex! Napriek snahe som v priloženom texte nenašiel nič vulgárne, ani nič, čo by útočilo na najnižšie pudy. Čiastočne sa dá súhlasiť s tým, že text nie je “intelektuálnym Mt. Everestom”, ale to zrejme ani nebola ambícia autora, ani som nikdy nepočul, že by Michal David takto charakterizoval svoju tvorbu. Ale hovoriť o “mdlých rozumoch” a automaticky vyvodzovať, že IQ kaderníčok je nižšie ako 80 považujem za prejav tvojej namyslenosti, či snobizmu, ale rozhodne nie kultúrnosti. Milý Alex, nedá mi, aby som ťa nevyzval na to, aby si uviedol nejaký text alebo dielo Michala Hvoreckého, ktoré by bolo možné označiť za “intelektuálny drahokam”. Niečo, na čo môže byť kultúrny Slovák naozaj hrdý a čo nám závidia okolité národy, Česi, Maďari, Poliaci, či nebodaj Rakúšania a Nemci…

    • 63 Anonym 15/09/2012 o 15:11

      Pan Viktor, narozdiel od Vas, som uz cital mnoho clankov od pana Hvoreckeho, a vnimam kontext aj mimo riadky, nie len hlupo zdielam hnev a nenavist v prude mojho nazoru! Napriek tomu, ze pan Hvorecky ma svoje kvality ako spisovatel a skoda ze takychto nieje viac.. si tymito
      politickymi komentarmi kazi svoju reputaciu na plnej ciare!
      Ja tiez niesom laviciar, ale tieto vacsinou neobjektivne kritiky, ktore pise p.H. su cielene vacsinou voci jednemu bloku, tak preto da dedukcia. Aj ked politcky nazor pana Hvoreckeho je pre mna uplne nepodstatny, no navonok objektivne posolstvo o ktore sa snazi je iritujuce.
      Ano pan Peter, je moja gramatika smiesna z Vasho uhlu pohladu a
      poviem Vam, ze aj keby ten komentar bol napisany spisovne jeho
      vyznam a odkaz by sa nezmenil vobec.
      prijemny den vsetkym

  41. 64 pavol 13/09/2012 o 17:28

    skoda ze taketo nieco sa nedostane k adresatovy a ked aj ,urcite si stym tazku hlavu robit nebude prasa ktore je pri koryte predsa drzi hubu a krok!!!

    • 65 cosa nostra 13/09/2012 o 18:12

      Clanok je zmes ultra pravicovych nazorov.poprosila by som o vysvetlenie ako za stav kulturnosti nasej spoloconosti moze byt zodpovedna jedna osoba? Nie je to nahodou dobou v ktorej zijeme? A stale tvrdim aj ked nie som volic smeru, ze pravica mala sancu. Vzdala sa jej. Neskutocne to pokaslali tak teraz nech znasaju dosledky. Za stav kultury nie je zodpovedna politicka strana. Za stav kultury je zodpovedna spolocnost ako taka.neviem ktory vyznamny spisovatel maliar vseobecne umelec zil v blahobyte pocas svojho zivota.ak nebol masovy a komercny ( rockove hviezdy ) nikdy to tak nebolo.clovek ktory sa chce zivit kulturou musi bohuzial pocitat s tym ze to robi z potreny vyjadrenia svojich pocitiv.ak chce niekto robit kulturu musi ratat s tym ze onasis z neho nikdy nebude.

  42. 66 Anonym 13/09/2012 o 17:37

    Pán Michal Hvorecký klobúk dole – napísali ste to vznikajúco, pravdivo a výstižne,

  43. 67 Lubica Halova 13/09/2012 o 18:10

    Vynikajuco napisane!!!!Dakujem!!!
    Skoda len, ze 50 km od Bratislavy je uplna “tma

    • 68 sonja 14/09/2012 o 10:19

      kde v bratislave vidis svetlo??? kde je zahorska bystrica odkial vysielaju najvacsi odpad? tento stav ma na svedomi “volna ruka trhu”, nevladne tu ziadna pravica ani lavica, ziadna slusnost iba trh. a ten slusnost nepozna. ani madaric nie je hlavny vinnik. nekultura sa rodi z uctievania zlateho telata a naopak, zo straty hodnot, ktore su inak piliermi kultury…

  44. 69 martina 13/09/2012 o 18:45

    hysterické. Madaric je samozrejme vplyvná osoba, ako minister, ale urcite nie je zodpovedny za stav nekultury na slovensku. je doba – panom je trh. toho sa drzi kazda strana, zial. vycitat davidovi jeho honorar, je ako vycitat honorare inym hercom a spevakom, v clanku je vela zbytocnej nenavisti. nepaci sa mi. je tam samozrejme aj pravda – o nekultúrnosti politickej sceny, ale to plati na uplne vsetky vlady, vratane predposlednej.

  45. 70 Sisina 13/09/2012 o 18:53

    To čo napísal je evidentné už pár rokov, nielen za tejto vlády, ale aj predchádzajúcej a predtým. Televízna kultúra /je to vôbec kultúra ?/ je nepozerateľná už pár rokov. Bohužiaľ nikto s tým nič nerobí. Ale je tu jedna možnosť – nepozerať !! Sú aj iné činnosti. Už snáď nenájdete domácnosť kde je iba jeden TVP, takmer v každej izbe v domácnosti je televízor a rodina nekomunikuje, každý pozerá to svoje. Potom sa zrazu rodičia čudujú, že im dieťa berie drogy, pije, fajčí a súdia iných, len nie seba. Skúsme začať od seba, nepozerať tieto stupidné programy !!!

  46. 71 Ján Jedinák 13/09/2012 o 19:06

    Mozno mi zmazete komentar, ale nezdielam s vami rovnaky nazor. Povedal by som, ze ste to napisali ako zastanca istej politickej strany, ktora upada do zabudnutia a hadam aj upadne.

    Zacnem pekne od hora.

    1) Vulgarnosti: Ja si bohuzial nepamatam ani jeden vulgarny bilboard alebo akukolvek reklamu ci uz televiznu alebo printovu z tejto strany (ak mate dokaz prosim zaveste ho na internet). Ba naopak pamatam si ich vsade ako maku od tych stran, ktore prave pre svoju aroganciu a klamstva upadaju do zabudnutia.

    2) Umelci a ich honorare (tu ste sa rozpisali tak dovolte, aby som sa rozpisal aj ja):Neviem v akom svete to zijete vazeny pan, ani vas nepoznam a preto vas nechcem sudit. No neznalost neospravedlnuje. Viete kolko stoji jedna pesnicka zaspievana niekde na nejakom politickom mitingu napriklad od Rytmusa, Dari Rolins, Desmodu a inych kapiel, skupin a jednotlivcov? Prosim Vas zistite si ceny. (Budete nemilo prekvapeny.) ;-)

    Tie peniaze, ktore ziska strana, ak prekroci hranicu 3ch % nie su peniaze pre jednotlivca. Viete ake struktury ma politicka strana, ako to v politickej strane funguje, co vsetko musite zaplatit ?

    Viete kolkym ludom dava pracu taka kampan, ktoru robi akakolvek politicka strana?
    Neviem presne ako si to predstavujete. Viete kolko politickych stran sa nedostalo cez hranicu 3ch % a minuli na kampan miliony v niektorych pripadoch az desiatky milionov eur?

    A teraz hlavna otazka pre vas. Existuje podla vas sposob, ako presadit dobre nazory, ako sa dostat do politiky bez kampane a finnancnych prostriedkov, ktore su na nu vynalozene? (Podla mna nie ani najmensia.)

    Viete preco podla mna nie? Lebo to co sa deje na slovensku ale aj vo svete , ako tu ludia rozmyslaju, ako si ludia zavidia, ako su ludia zakerni, ako ludia myslia len na seba nema obdobu. A to sa podla mna nezmeni, kym sa nezmeni myslenie ludi.

    Novym stranam tu ludia moznost nedaju, ale prave to su ludia co makaju od rana do vecera, aby mali len na poplatok 33 000 eur za registraciu strany. Ludia ktori chcu pomoct Slovensku, chcu zmenu. No odpovedzte mi na dalsiu otazku. Je mozne nieco zmenit, ak nezmenite vsetkych co su tam uz 20 rokov?

    Odpoved je podla mna nie. Vo vsetkych statnych podnikoch (je ich vyse 8000) maju dosadenych svojich ludi, rodinu, znamych… davaju si zakazky…

    Viem vas asi stve, ze tam nesedia ludia zo strany Modrych a nezdieraju Slovakov, neprivatizuju majetky, ktore Slovensku este ostali, nezvysuju dane, neklamu kadial sa len pohnu… Neberu stamilionove provizie za predaj toho co im nepatri… To vas stve ci su tam jedni a ci druhi :) Vsetci robia rovnako. Jedina moznost, ako to zmenit je ich komplet vymenit. No na to treba novu stranu. Odkial ma na Slovensku niekto poctivy zobrat miliony eur na kampan a zalozenie strany? Ak nova strana neziska aspon 3% pride o vsetko co do toho dala :). Viete aka je to potom motivacia pre tych ludi? Ked vidia, ze ostatni zas zvolili tych co ich 20 rokov okradaju a klamu? Ak si povie tato stredna vrstva, ktora chce nieco zmenit a nedostala sancu, ze na to kasle. Potom, az potom uvidite kolabs a biedu.

    Vas trapi 5000 eur ktore dostal Michal David ? (Zavist?) Trapi vas, ze platite koncesionarske poplatky?

    Tu bol dokaz v spise gorila, ze strana modrych brala 200milionove provizie za zbabrane privatizacie. To vas netrapi? Zistite si o kolko sme prisli pri zbabranej privatizacii Paroplynarenskeho podniku.

    A vas tu trapia veci ako 5000 eur Michalovi Davidovi … Fakt smutne, velmi smutne.

  47. 73 Ina Krajcovicova 13/09/2012 o 19:30

    zdielam s Vami rovnaký názor …a ďakujem za jeho skvelé naformulovanie

  48. 74 Naštvaná 13/09/2012 o 19:49

    Pán Hvorecký je narozdiel od Maďariča pán, realita na Slovensku je však bohužiaľ taká, že tých ktorí sú pri moci vôbec nezaujímajú názory ľudí ktorí hovoria pravdu, ani kultúra, ani občania… len vlastné záujmy…. a takéto listy bohužiaľ situáciu na Slovensku nezmenia… Kým nebudú pri moci normálni ľudia (ak vôbec niekedy budú), budeme ďalej platiť z našich daní všetky politické žúrky, kampane a iné prepotrebné záležitosti a budeme makať za takmer minimálnu mzdu…

  49. 75 Anonym 13/09/2012 o 19:52

    Hvorecky na hrad.that all

  50. 77 Anonym 13/09/2012 o 19:57

    Dakujem autorovi za trefne zhrnutie. A odkaz pre pana Jedinaka: namiesto toho, aby ste prejavili trosku sebareflexie na Vasu oblubenu stranu Smer-SD zacinate uplne mimo temy – co je pre Vasu informaciu kultura – a utocite na autora ako keby ste reagovali na 1000 strankovu publikaciu a vycitate mu ze v kratkom texte neobsiahol problematiku svetoveho mieru, chudoby a hladu. Na druhej strane je pozitivne, ze mate dostatok energie a vole nieco vobec este napisat tak skuste napr. prist 17. novembra na SNP a tam to poriadne vykricat.

  51. 78 Peter Kovačovský 13/09/2012 o 21:30

    Krásne. Páči sa mi Michal, tvoja zdravá angažovanosť. Názory, nakoniec, takisto…

  52. 79 Peter K. 13/09/2012 o 21:54

    Vymakane! Dakujem!

  53. 80 Michal 13/09/2012 o 22:47

    Skusim z ineho uhla. Pozrime sa na vec realne s odstupom casu. Slovenska lahostajnost a nenazratost po hamburgeroch a vsetkych vydobytkoch zo zapadu, hlavne po roku 2000 zaslepila hladnych ludi. Lud zacal mat pocit ze moze mat kusok toho niecoho… co bolo vidiet v reklame a nemal predtym… co vyuzili tvorcovia na to aby mohli predavat smiesne TV formaty a vyrabat prve Slovenske “celebritky” … nasa Slovenska nenarocnost umoznila aby tito amateri posuvali hranice dalej a postupne sa mixovali s ludmi ktori by predali aj vlastnu mater. Vsetci boli ticho lebo videli bubaky. Teraz sa jeden bude angazovat za zmenu hnoja a druhy mu bude vytykat ze je to pokrytecke, pritom faktom ostava ze bulvar a vsetky relacie reakcneho typu pasozitia na Slovenskom lude. Zapamatajte si, to co je na predaj sa bude predavat a aj kupovat ako hovori prve pravidlo marketingu. A pokial nic ine nieje, mimo Bratislavy a zopar inych miest, tak sa to bude konzumovat nadalej… len si dajte okruznu jazdu po Slovenskom vidieku – tam maju len tlac, tv a krcmu. Dobre povedal jeden juzansky gastronom, potom, ako tu zavrel posledny svoj xeft s jedlom a na balkane mal 25 dalsich prosperujucich: Slovakom sa neoplati ani nasrat na tanier :( A ja rozumiem preco to povedal… lebo maloktory Slovak dokaze rozlisit zlato do blata.

  54. 82 Rudo 14/09/2012 o 03:39

    Waw … Nadherne napisane.. Som rad ze slovensko ma aj pri svojej depresivnosti stale ludi ako vy..

  55. 83 cica 14/09/2012 o 05:12

    velmi dobre, len bohuzial kedze sa kultura nenachadza ani na univerzitach, co by sme chceli od politika typu Fico alebo Madaric … a ich pusipajtasov…, ktori zapadaju do skupiny obyvatelov VZDELATELNYCH len do urovne zavedenej Mariou Tereziou (piata ludova a dost :))

  56. 84 Anonym 14/09/2012 o 06:49

    tomuto sa hovorí kritika – p. Hvorecky jedným dychom povie, že nepozerá takéto programy , nikdy ich nevidel a druhým dychom obviní Maďariča. Keby si pozrel program – reality show z posledných rokov až na malé výnimky, tak by toto nenapísal. Toto nemá nič s politikou, Je to vec vkusu a vzoru pre naše deti. To čo predvádzá Markíza a Jojka je na tvrdú cenzúru. Ako chcete aby si nás naše deti vážili, keď im dáváme návod na život takouto formou ? A ešte mi ležia v žalúdku aj celebrity Markízy, je všeobecne známé , že prešli pri konkurze všetky Ruskovou postelou. Toto je morálka? Zobudte sa a nemiešajte do všetkého politiku aj keď všetko so všetkým súvisí.

  57. 85 JAROSLAV 14/09/2012 o 07:51

    SKODA PAPIERA UROVEN POLITIKOV JE NA TAK NIZKEJ UROVNI ZE URCITE BUDE POTREBOVAT ABY TO POCHOPIL MINIMALNE JEDNEHO ASISTENTA….

  58. 86 Anonym 14/09/2012 o 08:26

    Nuž, to čo v článku kritizujete drahý autor, to isté robíte… Mali by ste si najprv overiť o čom p.Maďarič hovoril, pozrieť si spomínané okopírované “show” z ameriky, svojím strihom atď…. Veď buďme k sebe úprimný… Naozaj chceme taký hlúpy národ ako má USA? Taktiež by som Vám poradil pozrite si aj kam, na aké výstavy chodieva, aké filmové umenie sám propaguje prostredníctvom svojho facebooku atď…. Neprišiel som sem obhajovať nikoho, tak či onak len obdržím od diskutujúcich množstvo urážok ako už je zvykom ak niekto nesúhlasí s väčšinou, ale nedá mi ako obchodnému manažérovi, ktorý sa denne stretáva s všelijakými typmi aj klamlivých argumentácií. Zovšeobecňujete a to je veľmi zlé, pretože “akou zbraňou bojuješ tak takou aj zhynieš”. Potom plačete ak aj autorov, alebo inú skupinu niekto dáva do jedného vreca… Viete minule som videl, ako sa umelec zapredal súkromnej poisťovni… Umelec, ktorý na svojich maľbách prezentuje pálenie kostolov, posmešky kresťanom, falusy, či pošvy. V inej krajine, by bol v lepšom prípade odsúdeným. V horšom ukameňovaní. No to neznamená, že všetci umelci ste teraz vulgárni a z psychologickej analýzy ste neboli zneužívaní v detstve, alebo nepotláčate homosexualitu a nie ste predajní… Nepoznám Vašu tvorbu, prečítal som si teraz jeden Váš článok, ale na rozdiel od Vás nebudem na základe nepoznaného tvrdiť, že ste hlupák, farizej a nebodaj zlý autor….Jedno ale viem zhodnotiť, chýba Vám súdnosť. Prajem krásny zvyšok dňa.

  59. 87 ovca 14/09/2012 o 09:27

    Asi nechcem vediet, co takyto “spisovatelsky klenot” plodi. Necudujem sa, ze ked so svojou bandou nestastnych alkoholikov/ travovych hulicov tvoria podobne teorie, nikto o to nejavi zaujem.
    Je mi ukradnuty osud “umelca” ktory nevidi rozdiel medzi STV – ktora ako jedina ponuka bohaty program bez reklam, stare slovenske klasiky s hereckymi esami ako Dušan Jamrich, STV2 – Europske kino s filmami, ktore by tento “zastanca praveho undergroundoveho umenia” inde neuvidel.

    Tento narod je NAOZAJ na svojom kulturnom dne, ked sa ludia vobec pozastavuju nad tym, ze niekto ako tu pan “spisovatel” siri taketo zavistive steky na ucet uplne legalnych procesov v chode statu, zvlast na ucet strany, ktora ich neschvalovala. (Netrvdim, ze je to tak spravne, ale ked chce menit legislativu, nech si zalozi svoju “umelecku stranu”).

    Moj nazor je taky, ze kulturna elita naroda by mala produkovat clanky, ktorych vystup je typicky prejavom kultivovanejsim – aspon o 3% percenta viac ako priemerneho ucastnika Farmy…

  60. 88 Anonym 14/09/2012 o 09:55

    stredné vrstvy Slovenska Je vyše 20 rokov po revolúcii a tá istá mafia dalej rozhoduje.Tento list je len dalšia kvapka v mori.Dali sme možnosť vládnuť pravici,ktorá okrem osobných sporov a predávania nášho majetku zahraničným…za zlomkovú cenu,nevytvorila žiadny systém.Vytvorili sa rôzne politické strany,ale ked začrieme do pamäti zistíme,že všetci títo ,alebo ich deti funkcionárčili aj pred rokom 1989 takže aké zmeny očakávame. Ak chceme skutočne niečo zmeniť musia sa do politického diania zapojiť hlavne stredné vrstvy obyvateľstva a nehľadať celebrity zo skorumpovaných médii.O dva roky sú tu komunálne voľby a o tri parlamentné všetci máme šancu len si treba všímať politické dianie a zúčastniť sa

  61. 89 Anonym 14/09/2012 o 10:28

    zdielam s Vami va s nazor

  62. 90 Anonym 14/09/2012 o 10:33

    jedina kultura na Madaricovom ministerstve kultury je v bielom jogurte so si kupuje na ranajky… a kludne mu to poviem do oci pretoze je to naj…hl…i politik co v tej budove kedy sedel

    • 91 Anonym 14/09/2012 o 18:10

      no, a predtým to bol poopicový Krajcerov čaj na raňajky. To boli zlaté časy na MK.

  63. 92 Irena Kovacsova 14/09/2012 o 10:43

    Pan Hvorecky,ste jednička na tom našom slovenskom smradlavom trhu!!! všetko tu smrdi hnojom,špinou …. a to jak ryba….smrdi od hlavy…a le inač to nebude,kym ta blba slovač bude trpiet a nezoberie vidly a lopaty na vladu,na parlament!!!! ste mudry a odvažny človek,klobuk dole!!!!!!!!!!!!

  64. 93 Anonym 14/09/2012 o 11:33

    Pán Hvorecký, nepoznám Vás, ale skláňam sa pred Vašou odvahou slušného človeka vzoprieť sa tomu, čo si dnešný politici dovolia nazývať kultúrou…bravo…pripájam sa k Vám !!!!!!!

  65. 94 boba 14/09/2012 o 11:51

    Som rada že to niekto takto krásne napísal, dakujem Vám.

  66. 95 xidex 14/09/2012 o 12:58

    Vyzývam autora, aby zverejnil aspoň jeden vulgárny text od Michala Davida alebo text od Michala Davida, ktorý by bol atakom na najnižšie pudy.

    • 96 Alex 14/09/2012 o 16:08

      neda mi neodpovedat. michal david bol v mladosti zrucny remeselnik, ktory dokazal napisat chytlavy popevok pre ceskoslovenske masy, drzane v hudobnom gulagu. kraloval eteru v casoch, ked sa elpecka s aktualnou svetovou hudbou predavala na ilegalnych burzach za niekolko sto socialistickych penazi. bohuzial svoje masovo ucinne melodie paril s textami, na ktore sa sice dala zbalit 16-rocna ucnica v kadernictve, ale kazda baba s iq nad 80 by ta spolahlivo poslala do trubiek. povedal by som, ze michal david neutocil na najnizsie pudy, lebo pudov sa bolsevici bali, on atakoval mdle rozumy. tym sa kruh uzatvara a je len logicke, ze si ho objednal na kampan smer, ktory lovi v rovnakych vodach, tentokrat volicskych. a tam smeruje list pana hvoreckeho, ktory povazuje za pokrytecke, ked minister kultury kritizuje – skutocne otrasne – media, za sposoby, ktorym napomahal na svet velmi snazivo spolu s inymi prave michalko davidovie. a nadalej v tom uspesne pokracuje, len trochu pribral. je to jednoducho smeracky vyvolenec, prevereny a prevareny masovy oblbovac. a tu sa nam kruh uzatvara dryhy krat, lebo kultura neposobi proti pudom, ale proti hluposti, tuposti, bezcitnosti, lahostajnosti a zaiste aj proti moralnemu gycu. aby som nezabudol, pripajam ukazku textu, ktory hadam hovori za vsetko:

      Čas je pit díky naší touze
      chladnej pot teď po tvářích nám stéká
      reflektor ten umí stovky kouzel
      tak se dá žít jenom v diskotekách ooo oo oooo ooo

      *: Diskžokej, zas má nás všechny v hrsti
      pouští nám to, co se nejvíc líbí
      muzikou nás neúnavně hostí
      hraje dál ty písně co nám slíbil
      Ten kdo sem dneska přišel
      ten se nenapálil, dneska to tu prostě žije
      Udělal by chybu, kdo by se hned vzdálil
      kdo by tuhle diskotéku míjel

      o,o,o.. decibely lásky
      o,o,o .. to je muzika
      o,o,o .. decibely lásky
      o,o,o .. zbytečně se neříká

      Je to fajn a má to atmosféru
      muzika sem proudem řeky vtéká
      do uší pak někam do éteru
      tak se dá žít jenom v diskotékách

      *: Diskžokej, zas má nás všechny v hrsti
      pouští nám to, co se nejvíc líbí
      muzikou nás neúnavně hostí
      hraje dál ty písně co nám slíbil
      Ten kdo sem dneska přišel
      ten se nenapálil, dneska to tu prostě žije
      Udělal by chybu, kdo by se hned vzdálil
      kdo by tuhle diskotéku míjel

      o,o,o .. decibely lásky
      o,o,o .. to je muzika

      o,o,o .. decibely lásky
      o,o,o .. zbytečně se neříká
      o,o,o …..o,o,o…….o,o,o……

      co dodat? no zbohom.

  67. 97 Jarka Királyová 14/09/2012 o 13:01

    Napísali ste to aj v mojom mene, vďaka..

  68. 98 Michal Kascak 14/09/2012 o 16:05

    Bravurne, uzasne, gratulujem.

  69. 99 Martin 14/09/2012 o 18:59

    Michal, tlieskam Vam. Perfektne napisane, tazko nieco dodat. Pre mna ste jeden zo symbolov tej normalnejsej a svetu otvorenej casti tejto zatuchnutej nestastnej dzamahirie.

  70. 100 empe 14/09/2012 o 19:49

    Musim povedat, ze ma Vas nevyzrety nazor prekvapil. V istych oblastiach riesite veci ako teenager.

    1.Ved, ked sa chce niekdo dostat k moci, tak musi oslovit co najviac ludi… tu sa to neda inak ako pritlacit na pedal tej najvacsej komercie, nemusime sa na nic hrat… a to ze to je neinteligentna kultura? to ma vobec neprekvapuje… v tomto hladate zlate prasa medzi ruzovymi…

    2.Naozaj si myslite, ze Madaric ma cas behat po malych galeriach a podobne? Nebolo byt vyhodnejsie, keby zohanal peniaze na kulturu? Ja viem, je mozne, ze poslednym vyhlasenim o kulture v masmediach trochu prestrelil, aj ked si myslim, ze ma pravdu, ale nemysim si, ze to on ako minister kultury ma riesit… Minister kultury je tiez len “minister”, takze by mal mozno trochu menej filozofovat a viac zhanat peniaze pre svoj rezort… mal by sa mozno viac inspirovat v okolitych krajinach… v prvom svojom obdobi sa Madaric celkom osvecil, uvidime ako mu to pojde v tomto vol.obdobi…

    …kulturnost naroda moze minister zlepsit len tym, ze da ludom prostriedky na to, aby tu kulturu sami tvorili… mal by sa zamerat na STV a SRo, ktorych uroven je dost slaba… mal by zlepsit prudenie fondov z EU na podporu mensinovych zanrov, ale hlavne by mal podporovat komunikaciu medzi jednotlivymi rezortami kultury a umenia… ludia v kulture nemozu bojovat sami za seba, a to hlavne na malom Slovensku…

  71. 101 Anna Čabrunová 14/09/2012 o 20:33

    A.Čabrunová
    Je nás stále viacej, ktorí chápeme, že ide tu o zápas o civilizované, kultúrne Slovensko. Vďaka.

  72. 102 Eduard Chmelár 15/09/2012 o 00:29

    Mišo, len jedna poznámka: “Komerčné televízie sú pre mňa už na nerozoznanie od STV1, ale na rozdiel od nej za ne neplatím 56 eur ročne.”
    Platíš za ne oveľa viac. Takmer všetkým, čo si kupuješ, pretože v cenách výrobkov sú premietnuté náklady na reklamu.

    • 103 kventin 15/09/2012 o 22:33

      lenže reklama je predsa aj na stv.
      navyše sa dajú kupovať aj výrobky reklamou nezaťažené.

    • 104 Eduard Chmelár 16/09/2012 o 13:56

      :) Reklama v STV dnes nedosahuje ani jedno percento celkového reklamného koláča. A kupovať bez reklamy sa dnes nedajú pomaly už ani banány v Lidli. Nereálne.

    • 105 Anonym 18/09/2012 o 08:43

      uvazovat takymto “citlivym” sposobom je naozaj prinosne. daju sa aspon pisat prispevky do diskusie.

      ale ved zahrajme sa: eduard daj cisla. kolko percent z ceny vyrobkov tvoria naklady na reklamu? kolko percent z vyrobkov reklamovanych v TV si miso kupuje? + uvazujme aj koeficient vplyvu na misa t.j. predpokladam ze nie vsetky vyrobky ktore si miso kupi a ktore reklamuju v TV si miso kupil na zaklade reklamy v TV. je to radovo porovnatelne s 56 eur/rok (je to realne naozaj len 56 eur/rok)? je to releventne k obsahu misovho otvoreneho listu ?

  73. 106 Anonym 15/09/2012 o 08:16

    všetci s tým suhlasíte a nič s tým nerobíte ….aaký národ taká vláda ….tak sa spamatajte a niečo s tým robte!!!

  74. 107 Anonym 15/09/2012 o 08:57

    Pan Hvorecky, aj ked som vas mal za povedzme strihnuteho, po precitani vasho listu som si znacne poopravil mienku a dakujem za to co ste napisali. Vsetko je bodky pravda a bohuzial – skutocnost je este horsia pretoze kreatury ako boli Meciar, Slota, Hudek, Lexa dnes Harabin, Tichy a Trnka znicili moralku slovenskeho naroda ked verejne klamali, kradli, zabijali a amnestovali zlocincov.
    Takze ak sa nahodou odhodlate napisat este aj lict premierovi tak nezabudnite spomenut destruktivnu zodpovednost politikov po roku 89.
    spp
    ivan

  75. 108 peter 15/09/2012 o 13:43

    niekedy mam z vasich nazorov husaciu kozu ale postupne prichadzam na to ze takych ako vy je tu strasne malo pan hvorecky a to tuto krajinu skor ci neskor polozi……len tak dalej aspon niekto si v tejto socialistickej ludovo skorumpovanej dzamahirii uvedomuje kde je zaciatok a kde koniec. super :-)
    a co s tym? ist do sveta a potom k volbam…nepoznam nic lepsie..

  76. 109 jd 15/09/2012 o 14:31

    Žiaľ, máte pravdu. Čo navrhujete?

  77. 110 Lubo 15/09/2012 o 17:18

    Vazeny pan Hvorecky, kde ste boli doteraz? Na Marse? Inak by ste vedeli, ze kulturu uz prznili Snopko, Knazko, Chmel, Krajcer…. Vy ste doteraz spali? Alebo ste zili v tych casoch v Amerike?
    Preco ste si uz vtedy neotvorili usta?

  78. 111 patrik pass 16/09/2012 o 12:26

    a co Vy Lubo? Kde ste boli vy?

  79. 112 Anonym 16/09/2012 o 15:08

    a viete o com píšete? každý len kritizuje,ale dajte aj nejaké návrhy.Písať o niečom čo sa ma netýka a mám dosť peňazí je veľmi ľahko.

  80. 113 Rybarova 16/09/2012 o 20:38

    Tak pan Hvorecky, klobuk dole! Napisali ste to velmi dobre a drzim Vam palce. Asi samy ludia sa postaraju o to, aby vsetci nasi politici prisli o svoje bohate pomyje,co zeru a hadam konecne bude dobre aj nam obycajnym a zchudobnelym ludom. Asi nie je tajomstvom,ze vela ludi si zela zmeny celej vladnej bandy, ktora ozobracuje vlastny narod. Hanba takej vlade a Ficovi ako prvemu…

  81. 114 patrik pass 17/09/2012 o 11:00

    tu je vlepeny list misa rovnaka:
    Zatvorený list ministrovi kultúry:

    Vážený pán minister, práve som sa zblil z vášho otvoreného listu.
    Také farizejstvo by sa malo dostať do encyklopédie pod týmto heslom!
    To vážne máte tú drzosť pýtať sa, kde sú predstavitelia kultúry? Vy?
    Tak ja vám to poviem:

    Tí šťastnejší účinkujú v príšerných seriáloch treťotriednej úrovne,
    zlátaných bez zmyslu, na ktoré si už diváci zvykli a sú radi a držia hubu.

    Tí menej šťastní sú nútení živiť sa inak, než by chceli, lebo systém
    je nastavený tak, že z umenia sa jednoducho vyžiť nedá.
    Sú radi, keď sa dostanú k tej najblbšej reklame, tešia sa zo šteku v
    seriáli a keď treba, idú robiť chlpatého hrocha na firemnú párty.
    Lebo žije sa za peniaze, vážený pán minister. Deťom nevysvetlíte, že
    tatko je umelec a preto mamička už tretí krát štopká punčošky.

    Dávno sa prestali zaujímať o stav kultúry. nemajú na to čas a už ani
    chuť. (spomeňme len na Rybníčka, ktorý za výdatnej politickej podpory
    urobil z hercov nenažrané svine)
    Tento “systém” cieleného podhodnocovania kultúry nezaviedli tí
    vyzývaní predstavitelia kultúry. Ale vy, ministerko. Vy a vám podobní
    aparátčici!
    Kto si ešte spomenie na ten pocit, s akým sme sa dívali na “chudákov”
    čo berú reklamy?
    To bolo kedysi na začiatku, keď sa systematicky zlikvidovala pôvodná
    tvorba v STV a Filmová tvorba.
    Kedysi bol divadelný plat platom. Dnes je výsmechom.
    Za to môžu predstavitelia kultúry? Blbci, ktorí si pod sebou odrezali konár?
    Myslíte si, že herci radšej hrajú v komerčnej sračke, než v dobrej
    pondelkovej inscenácii?
    Kde beriete tú drzosť veľkohubo vyzývať kultúrnu obec, aby sa ozvala?
    Proti tým, vďaka ktorým si môžu privyrobiť, aby sa dostali k príjmu,
    ktorý by sotva pokryl spotrebu vášho jeepu?
    Veď kultúrna obec je valcovaná takými, akým ste vy! A vašimi
    spolustraníkmi – pretože, ak o tom neviete, aj oni sú reprezentantami
    kultúry.
    A aj vaše predvolebné mítingy, vaše správanie sa k hedvige Malinovej,
    “váš” prezident, za ktorého sa hanbí každý normálny človek.

    Vážený pán minister, kultúrnej obci je na zvracanie. A preto sa neozýva.
    A to už nevravím o tom, že akoby náhodou brojíte proti komerčným
    televíziám práve vo chvíli, keď sa chystáte zvyšovať koncesionárske
    poplatky.
    Čo je však úplne najpodstatnejší fakt:
    Takáto výzva je absolútny ľudský hnoj od človeka, ktorý je
    šéfideológom strany tisíckrát perfídnejšej, než je tá najhoršia
    reality show!!!

  82. 115 Anonym 18/09/2012 o 08:22

    vystizne, opodstatnene, len marne.

    vid. ako sa da reagovat odpovedami na to najmenej podstatne:
    http://komentare.sme.sk/c/6536218/naozaj-staci-nepozerat.html

  83. 116 Mária Malaníková 18/09/2012 o 09:10

    Už som myslela že som na Slovensku sama

  84. 117 Anonym 20/09/2012 o 21:08

    Tak, a dočítal som posledný komentár. A už som už bol rozhodnutý, že to nechám. Nedalo mi však nepoznať všetký názory, ktorí reagovali na Otvorený list ministra kultúra. A záver? Všetky komentáre sú veľmi plytké! Viaceré majú zrnko múdrosti a triezveho pohľadu, ale ani jeden neodpovedá komplexne na predmet predostretý ministrom kultúry a pánom Michalom Hvoreckým. Mne to pripadá ako jeden vtip, keď v ústave sa stretnú dvaja pacienti a jeden sa spýta druhého”koľko je hodín?” druhý mu odpovie “štvrtok.” Reakcia pána Hvoreckého je adekvátna jeho pohľadu a prežitým trpkostiam, zrejme za posledné porevolučné roky. V tom ho chápem. To, čo predložil minister kultúra, nie je predmetom jeho osoby, ale “témou dňa”, lebo problém je mnohovektorý a maximálne aktuány. Jednou poznámkou sa vrátim k tvrdeniu pána Hvoreckého: “Oveľa viac ma štvú ľudia ako Vy, ktorí získavajú hlasy manipulovaním ľudí tým najnevkusnejším spôsobom a po volebnom víťazstve sa zrazu tvária ako znalci umenia a propagátori najvyššej kvality v kultúre, a ešte si aj dovolia obviňovať ostatných, v tomto prípade komerčné televízie (ktoré sú pre mňa už na nerozoznanie od STV1, ale na rozdiel od nej za ne neplatím 56 eur ročne). Reality šou ma nestoja ani cent, zato aj na Vašu prácu prispievam 21 percentami všetkých svojich príjmov”. Nuž teda, aj komerčné televízie sú platené zo štátneho rozpočtu a do neho prispievame všetci formou dani. Aj Vy. Preto čím väčšiu sledovanosť má komerčná TV, tým viac dostané od nás. A jeden z parciálnych problémov je, že také TV už stratili inovačné prístupy k serióznym zdrojom pre diváka, začali sa uchyľovať k tupým a vulgárnym reláciám. Takých sú plné všetky programy všetkých televíznych staníc na Slovensku. Tu sa začína problém, ktorý hnevá a mal by hnevať všetkých čo len trochu kultúrnych ľudí, lebo to čo sa predostiera divákovi, vytvára podvedomie ľudí a v konečnom dôsledku aj spoločenské vedomie ľudí, ako národa. Tu treba sa vážne zaoberať čo vlastné TV stanice ponúkajú. Stačí si prečítať programy jednotlivých staníc. Viete, degradácia hodnoty človeka je často spojená s kompromismi. Ale to, začo sa robia kompromisy má hlbšie korene. Je to spojené s porevolučnými rokmi po r. 1989, kedy sa do popredia dostali ľudia, ktorý vyhlasovali, že nemajú žiadny majetok, len trojizbový byt a Corsičku.A o tri roky tu budeme mať druhé Švajčiarsko! Ďalší tzv. politik vyhlásil pri súhlase s odstavením atomky v Jaslovských Bohuniciach, že ak budeme mať problém so sebestačnosťou s elektrickou energiou, budeme ju kupovať ako Nemci. Výsledkom takých politikov sme sa stali nesvojprávnymi. Máme demokraciu, máme právo hovoriť, kritizovať, máme slobodu, teda aj v televízii, len nemáme peniaze, myslím ako ľudia a nechcem byť zlým prorokom, ale za chvíľu ani ako štát. Kde sa dostalo zdravotníctvo, školstvo, a poľnohospodárstvo? Prežil som vojnové roky, povojnovú výstavbu nášho hospodárstva, výstavbu socializmu, roky reforiem až po nežnú revolúciu a teraz roky budovania, čoho vlastne? Vie niekto povedať dôchodcom a mládeži čo vlastne budujeme? Mám obavy pán Hvorecky, že nie. Toľko nezamestnaných v tomto štáte nikdy nebolo, mládež nikdy nemala toľko neistôt čím budú po skončení školy, či štúdia na vyšších formách vzdelávania. Štát nikdy nebol takto zadlžený. Možno je to tým, že nie my Slováci rozhodujeme o sebe, že to prichádza z vonku. Pozrite sa na formy demokracie. Z Cigánov sme zákonom urobili Rómov a čuduj sa svete, Tí čo riadili štát si mysleli, že vyriešili problém „neprispôsobivých spoluobčanov“. Výsledok poznáte, vidíme ho na každom kroku a každý deň. Demokraciu politici rozdelili na dve úrovne. Jedná je pre horných chlapcov, keď istý pán minister kritizoval bývalú ministerku že brala 34 € za 1 hodinu. Vyjadril sa „fuj“! Ale on mal zmluvu na 100 € za hodinu. Jeden bývalý minister chce prísť do parlamentu a bičom vyhnať politikov teraz vladnucej strany z parlamentu. Ale stihol zo svojej manželky urobiť poslankyňu. Akí sú to ľudia?
    Druhá úroveň patrí dolným vrstvám. Majú právo na štrajk, nemusia chodiť do práce. Ale nemajú peniaze, nemajú z čoho žiť. V Rakúsku je priemerný dôchodok nád 1500 €. Ceny benzínu, chleba a celého radu potravín sú nižšie ako u nás. Dnes som bol v Hainburgu a na parkovisku som videl pevážne ŠPZ áut zo Slovenska, a to nie iba z Bratislavy. Porovnaním priemerných dôchodkov, u nás cca 370 € v Rakúsku, ak zoberieme len 1700 €, je to 4,6 krát vyšší príjem pri nižších cenách. Teda čo budujeme?
    Nesporne suhlasím s pánom Hvoreckým, že stačí sa naučiť pár pesničiek a dať neadekvatne viac decibelov do ampliónov a máme celebritu, ktorá zarába v televízii viac, ako je niekoľko ročný príjem celej rodiny, niekeda aj za viac rokov. Naší politici majú furu poradcov a hororcov, či hovorkyne. Čo sú títo ľudia? Preto, že som nikdy nepočúl, že minister rieši problém na základe návrhu svijho poradcu, neviem, či títo poradcovia aj vedia niečo riešiť. U hovorkyň už je to prehľadnejšie. Sú to ľudia, ktorí vďaka redaktorkám, (radaktorom) v masmediách sa naučili hovoriť aj nezmysly prijateľnou formou, sú dnes lepšie platené, ako na pôvodných pracoviskách.
    Prepáčte pán Hvorecký, ale vrátim sa k nosnej myšlienke. Problém nie je len na Slovensku, on sa k nám dostal s novým rozmerom demokracie. Dnes nie je žiadný problém “vyrobiť ” celebtiru a to bez ohľadu na odbornosť. Vieme urobiť s neprofesionálnej sociologiky – profesorku, z človeka z ulice “politika”, stačí ak zoženie dosť hlasov, ktoré síce niečo stoja, ale oplatí sa to. Potom už len stačí sa predvadzať, hoci aj tým, že pošle pánovi Biľakovi tank na ťahači za niekoľko tisíc eur. Niekedy sa stačí príznať k marianke, či podporiť inú sexuálnu orientáciu.
    Kde sa stratila morálna výchova v rodine, na ktorej je založená spoločnosť, ako taká, nie len Slovenská? Pribudajú aj také názory, že rodinu môžete založiť s čimkoľvek, čo mate radí, trebars aj s autom!? Dnes sa objavila informácia, že Ježiš mal manželku. Kto vyrába také pseudovedecké informácie, ktoré sa stavajú hitom? Nie je to len honba za ziskom a deštrukcia spoločnosti na dáv polobláznov? Kto potom nesie zodpovednosť za osud Slovákov a celých národov.
    Na debate v našej TV sa zúčastnil na dialogu aj náš byvalý guverner Národnej baky a redaktor chcel po ňom potvrdiť, že navrhované opatrenia EU budú dostatočne účinné na riešenie súčasnej krízy. Veľmi decentne sa vyjadril, že že opatrenia môžu napomôť, ale musia sa urobiť opatrenia v realizačnej oblasti. Inými slovami, povedal, že hodnoty
    netvoria banky operaciámi s finančným, či iným kapitálom, ale vo výrobnom procese. Aká to bola prezieravosť zdevastovať naše poľnohospodárstvo. Teraz nás zasobujú súsedia s technickou soľou a odpadkami z mäsa. Teda, čo budujeme?

  85. 118 Anonym 14/10/2012 o 19:48

    pekne napisane ,ale predsa len za to nemoze jeden clovek ani televizie ktore to davaju, mozu za to aj ludia ktori to pozeraju. kde nie je dopyt nie je ani ponuka.


Napíš komentár

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s