Veľa krutých faktov na jednu A4

Ktovie, či sa kultúrny priestor A4 podarí vyštvať z adresy na Námestí SNP už teraz, alebo to ešte zopár mesiacov potrvá. Ale koniec čoskoro príde, na to dám ruku do ohňa s rovnakou istotou, ako že štyri poschodia úradníkov v inštitúciách Národného osvetového centra budú nad hlavami SkRATu, NEXTu, Trištvrte Revue a ďalších spokojne vyhnívať ďalšie desaťročia.

(Nehádžem všetkých tam hore do jedného vreca, ale poznám situáciu v budove dosť dobre na to, aby som vedel, že keby tam zostal iba každý desiaty zamestnanec, tak naša kultúra utrpí oveľa menej ako predaj borovičky v susednom hypermarkete.)

Hádam nikde v štáte sa tak neudomácnilo spojenie “vykazovať činnosť” ako v reálne prežívajúcom socialistickom kolektíve, kde sa akože riadi kadečo od folklórnych tancov, cez umelecký prednes a amatérske divadlo až po stánky na knižných veľtrhoch – všetko aktivity, do ktorých by štát vôbec nemal strkať prsty, pretože im nerozumie, kazí ich a bez neho fungujú aj tak oveľa lepšie. (Moja obľúbená je “štandardizovaná metodika na posúdenie vývojových trendov v zložení publika aj v jeho názoroch na úroveň Hviezdoslavovho Kubína”!:) Keby aspoň jeden “zhora” raz pohol prstom v prospech A4ky, tak by sa návštevník Nultého priestoru nemusel neraz cítiť ako na disidentskom spiknutí, za plotom, v izolácii.

Možno Facebook – jediný ozajstný stratég SaS – opäť pomôže, tak ako to v prípade návrhu riešiť krízu verejnoprávnych médií zrušením Rádia FM. (Zábudlivým pripomínam, že o to isté, o čo teraz kúzelník Alexander, sa nie tak dávno s A4 pokúsil Štefan Hríb s družinou.)

Už ani nedokážem kauzy kultúry a verejného priestoru spočítať. Zničené PKO a spokojne dožívajúci kresťanský poslanec Ďurkovský, neexistujúca Kunsthalle, príbeh Zory Jaurovej ako Bratislavčanky v Košiciach, Kablo padlo, odvolaný riaditeľ trnavskej galérie Beskid, insitná socha Márie Terézie…

Starí i noví pravicoví aj ľavicoví úradníci nielenže systematicky ničili a privatizovali kultúrne priestory na Slovensku, ale podarilo sa im vytesniť kreatívnych ľudí na úplný okraj spoločnosti. Nie náhodou jeden člen komisie vážne navrhol, aby sa A4 presunula na urbánnu perifériu – tam vo vnímaní establišmentu patrí celé kritické myslenie.

My, tvoriví ľudia na Slovensku, sme zaneprázdnení bojom o prežitie, zatiaľ čo armáda úradníkov kultúry berie platy za plné úväzky a užíva si sociálne výhody, o ktorých kurátor, vizuálny umelec, filmár alebo spisovateľ v živote nepočul. Moc sa z nás ticho smeje a pozerá sa na nás ako na amatérov, lúzrov a v podstate debilov.

Bránime sa tým, že sme na rozdiel od väčšiny individualisti a navyše slobodní, ale bez prostriedkov a mocenského zastúpenia je to skôr chiméra a prekliatie. Pohľad na politickú scénu, kde sa po spojeniach konzervatívcov s hejslovákmi, homofóbov s liberálmi, či katolíkov s mafiánskym developermi najnovšie Tina kurví s Ficom a Maďarič s Rytmusom, odrádza od angažovanosti aj posledných vytrvalcov. (Navyše aktivizmus je v našej krajine zväčša iba eufemizmus pre marketing postupu na volebnú kandidátku).

Kurátorka samozrejme zadarmo pripraví výstavu súčasnej maľby, divadelník zadarmo urobí dramaturgiu predstavenia, ja zadarmo predčítam na gymnáziách a univerzitách, ľudia z A4 aj my ostatní si zarábame v iných povolaniach, aby sme mohli vo voľnom čase tvoriť a ešte aj vystupovať, organizovať, učiť, to všetko samozrejme tiež zadarmo, respektíve väčšinou za vlastné. Aby som nezabudol na architektov, tí dostávajú tri eurá na hodinu za prácu na miliónových stavbách, v ktorých si nikdy nebudú môcť dovoliť kúpiť ani garsónku.

V Rumunsku vznikla iniciatíva Artleaks, ktorá zaznamenáva prípady, keď tvoriví ľudia pracujú zadarmo, keď sú zneužívané ich práva, a upozorňuje na problém sociálne najohrozenejšej skupiny obyvateľstva (áno, podľa štastistík sú dnes umelci v horšom postavení ako osamelé matky s deťmi alebo telesne postihnutí). Mohol by som pre Artleaks spísať trištvrtiny svojho diára a väčšina kolegov na Slovensku a v Čechách takisto.

V mizerných podmienkach budeme s vysokou pravdepodobnosťou pracovať celý život. Nebudeme mať veľa peňazí. No a čo. Môžeme byť šťastní aj bez nich. Západ bol model, ktorý sme si v detstve predstavovali ako sen. To už neplatí. Škoda, ale nedá sa nič robiť. Najprv socialistická plánovaná ekonomika a neskôr kapitalistický voľný trh skončili na smetisku dejín. Hľadá sa niečo nové a nikto nevie čo.

Veľa iných generácií na tom bolo ešte horšie, a dokázali vytvoriť diela, ktoré ich prežili. Treba sa ponoriť do seba a pokúsiť sa vypovedať o čoraz povrchnejšom svete tak, aby to nebolo povrchné. Myslieť na to, v akom stave sú knižnice a Ľudové školy umenia, ako sa u nás učí literatúra, akú hudbu hrajú na Slovensku 1 a kde sa ocitlo školstvo. Chrániť seba a svoje deti pred stavom, keď jediným pravidlom konania je zisk.

Nie je ľahké tvoriť v krajine, ktorá je voči tvorbe naladená nepriateľsky, ale dá sa to, niekedy na to stačí jedna A4.

Prečítajte si aj: Krátke stanovisko k dlhodobému problému a rozhovor O kultúre, peniazoch a moci v slovenskej spoločnosti vládne dojem, že umelci sa majú veľmi dobre, pretože herci zo seriálov sa majú veľmi dobre

50 thoughts on “Veľa krutých faktov na jednu A4

  1. pripomente mi niekto o co sa pokusal Hrib s jeho druzinou….mam okno alebo nieco take

  2. Trochu mám z toho dojem, že kreatívny ludia – “slobodní individualisti” by boli najradšej dobrovolne závislý od štátu.
    Keď sa raz u nás napríklad nedarí kinematografii, tak nemá zmysel do nej vrážať mrte peňazí, aj keď výsledky sú niekedy možno aj dobré. Jasné, že tu je mrte filmárov, ktorý by sa chceli realizovať, ale je to to isté ako keby chceli surferi, aby im štát dotoval nejaké umelé vlny na dunaji, lebo ináč sa musia ísť surfovať do zahraničia.
    Nemyslím si, že keby štát úplne odstrihol kultúru od podpory, že by zanikla. Tvorivosť by mala byť ohodnotená, nie však štátom a úradmi ale jej konzumentami.

    Takže umelci prestante sa lutovať a začnite makať :-)

  3. Milý Peter,
    Tvoj komentár je dôkazom toho, že si evidentne nepochopil podstatu textu Michal Hvoreckého. Svoje tragické nepochopenie si navyše korunoval idiotským dovetkom “Takže umelci prestante sa lutovať a začnite makať “. Nemáš bledomodrého dunstu o tom, čo znamená venovať sa umeniu, koľko je za tým úsilia, nutnosti vzdelávania sa, ovládania a udržiavania techník a zdručností.
    Takže milý Peter, začni na sebe makať a načas prestaň vypisovať kraviny. Radšej investuj ušetrený čas do kurzov spoznávania pravých významov slov, viet, či súvetí, aby si sa v budúcnosti, keď pocítiš neodolateľné pnutie vyjadriť sa k niečomu nedostal do podobnej situácie ako teraz, keď si sa rozhodol reagovať na niečo, čo si z dôvodu slabo rozvinutej rozlišovacej schopnosti nebol schopný pochopiť.
    Držím palce :-)

  4. štát podporuje svoje inštitúcie aj cez grantové systémy, ktoré boli určené pre iniciatívy nenapojené na štátny rozpočet- a tak organizujú veci zdarma a tak ničia prostredie v kultúre. nehovoriac o otm, že v podporných systémoch štátu je prostriedkov toľko pre všetky iniciatívy ako zhltne jedna štátna kult. inštitúcia- takže tu nejde o závislosť- ale naozaj len o dofinancovvanie toho na čo neprispeje žiaden sponzor. a čo sa týka toho makania- myslím, že to presne popísal michal- keby sme mali nariekať čo robíme zdarma- tiekli by potoky- ale nikto z nás to nerobí.

  5. Milý Peter, ako je to s tymi surfermi? kto je ich cielova skupina a ake novum prinasaju spolocnosti? kde sa da surferstvo studovat? co vlastne tvoria, k comu sa vyjadruju? nemiesajme prosim taketo divoke šejky!
    Neda sa kultura zial od statu odstrihnut, pretoze stat je len spravou (a sluhom) spolocnosti a kultura je hnacou silou tej istej spolocnosti, ergo kultura je tu prave pre tu spolocnost. dosledok si vyvod sam.
    Preto aj ked sa to nepocuva vsetkym dobre, kultura nemoze byt odkazana na trh, pretoze nie je trhovym artiklom. Teda myslim samozrejme tu cast kultury, ktora ma sancu spolocnost sice pomaly (a pre mnohych neviditelne a nepochopitelne) ale predsa len posuvat dopredu.

  6. No milý Peter, zostáva mi povedať Ti len jedno.Skús byť na mesiac – dva, umelecom na Slovensku, skús sa nejako presadiť… skús… prajem Ti veľa štastia.

    ´Nemyslím si, že keby štát úplne odstrihol kultúru od podpory, že by zanikla.´ Táto veta ma dorazila.Aspoň ma teda utvrdila, že zrejme si nikdy žiadne kultúrne podujatie neorganizoval, alebo sa nesnažil v niečom preraziť. A čo si teda myslíš? To ma veľmi – preveľmi zaujíma :)

  7. Mily Peter,

    To ze sa surferi nezaujimaju o kulturu vlastneho naroda je docielene dlhodobym odsuvanim tejto problematiky na okraj zaujmu statu. Kolkokrat si navstivil krajinu kvoli jej kulture? A co ponukne Slovensko tekemuto navstevnikovi, ktory by sa rad sblizil s ludmi a ich kulturou? Aquaparky, Rytmusa, kroje, obchodne domy, tych ma plnu rit vsade.

    Myslim si, ze je najma v zaujme statu aby mal vyraznu a reprezentativnu kulturu, z riadiaceho hladiska je toto presne bod, kde jednotlive vlady spali, a po x rokoch samostatnosti sme na kulturnej mape velke hovno.

    Mas predstavu aku ciastku HDP venuje Slovensko kulture? Opätovne sa raz smejem a surfujem na tvojej vlne.

    Ak by stat odstrihol kulturu od penazi, mas pravdu nezanikla by. Venuj prosim minutu a premyslaj nad tym co si povedal. Bola by v rukach tych co maju peniaze v ovela vacsej miere, ako je tomu teraz.

    Na druhej strane nemozem byt len kriticky, empaticky sa vcitujem do toho co si mal na mysli s individualistami, zavislimi od statu. Faking true, ale vdaka plosnemu nezaujmu a nevzdelanosti naroda, ktory to nepotrebuje k obohateniu svojho duchovneho sveta a neexistencii mecenášstva, je toto jedina moznost.

  8. Ok, ale skús si porovnať ČT2 a STV2 – ktorá televízia dáva viac priestoru alternatívnym umelcom? Tiež sa to platí z daní občanov. Tu ide o to že v iných krajinách okolo nás štát prispieva na alternatívnu kultúru, pretože v tom vidia istú pridanú hodnotu. Alternatíva je pre mňa priestorom spoznávania nových vecí a myslím že aj pre ostatných. Keď nebudeme spoznávať ľudí a priestor okolo seba, tak potom ostatneme iba veľkou dieľnou na autá … a aj tie časom odídu.

  9. ja len poznamku na okraj – my tu nemame pravicu a lavicu, iba lavicove strany vladnuce a lavicove strany opozicne (vid ich programy – tam nie je rozdiel. jedine tak v tom, ci nas chce niekto okradat priamo alebo nepriamo). kapitalistický volný trh tu nebol, nie je a nebude. mame tu vyrazne regulovany trh, zmiesaninu, ktorej dosledkom je to, ze ludia zo sukromneho sektora (beriem aj umelcov) su otrokmi ludi zo statneho sektora a regulaciou vytvorenych monopolov.
    ale inak suhlasim.

  10. Danubiana ???? to pre boha snad nie ? neviem ako je to tam osetrene a co to maju len prenajaty pozemok alebo co ? som si myslel, ze to patri Meulensteen (ovi) cele – tóto ked nejaky debilny uradnik alebo kuzelnik znici – tak sa stahujem z tejto carodejnickej krajiny do ….pi…..c…e !!!!!

  11. Super clanok! Este k debate o slove alternativa – u nas vladne akesi mylne a neodovodnene prevedcenie, ze vsetko co nie je bud uplne komercne alebo uplne kamenne (fillharmonia, SND), je akasi cudesna alternativa. Pritom vsak to, co robi A4 je prezentacia normalnej sucasnej umeleckej tvorby – bývajú tam literárne festivaly, hudobné akcie, multimediálne projekty… Skratka sucasne umenie vsetkych druhov, chodia tam predstavovat svoje filmy reziseri dokumentov, animakov aj hranych filmov, hrat hudobnici od klasiky az po elektroniku… Myslim, ze sucasna umelecka tvorba by sa predsa nemala oznacovat za alternativu len preto, ze to nie je masova kultura. A preco sa kvalitne a napadite sucasne umenie nepodporuje az tak aj v komercnych alebo kamennych (az na vynimky) scenach, to je uz na inu debatu.

  12. Este aj Danubianu sa niekto chysta zrusit? To snad nie… je k tomu nejake blizsie info?

  13. V podstate suhlasim. Tiez som posobil v kulture skoro 20 rokov ako profesionalny tanecnik a keby nebolo lasky k tancu, tak by som to nikdy nemohol robit. Musel som makat pomimo aby som nejak normalne zil. Ale to je nasa slovenska spolocnost. V zahranici si nasu kulturu vazia pomaly viac ako u nas doma. A to je smutne…k NOCke sa nevyjadrujem, lebo to su podla mna najvacsi darmozraci na Slovensku, ktorym slovo spatna vazba nehovori absolutne nic. Ministerstvo to je klasicka politika a preto je zbytocne to nejak hodnotit- to sa podla mna nikdy nezmeni… :(

  14. to je uplne krasne ako tu niekto hodi do placu evidentnu blbost a potom k nej zacne diskusia.
    alebo akoze ubohi architekti co dostavaju 3 eura za hodinu. zrejme su aj taki podobne ako su aj taki pravnici.
    som projektant a zarabam umerne svojej kvalite a teda slusne a viem ze velmi slusne zarabaju aj dobri architekti a vobec im to nezavidim.

  15. Ja len tak ze kde videl pan autor volny trh? V Europe asi tazko. Skor je to tu o roznych variaciach na socialisticku (dotacie, regulacie, socializacia strat bank) alebo fasisticku (statnomonopolisticke a korporativisticke prvky – najlepsim prikladom je bankovnictvo) temu.

  16. no kamarat umelci makaju a to dost na vsetkych frontoch aby prezili ale akosi ich umenie ci je dobre alebo ci je zle nejako nik moc nepoterbuje skrze financie a kulturnu nevedomost tym padom niesu konzumenti . ty vravis naco by mal stat podporovat umenie kulturu.. tak potom naco podporovat aj napr. vzdelanie- skolstvo alebo sport?? ved knih je dost info na nete tiez, po lese sa da tiez behat hore dole, plavat sa da tiez hoc kde tak nech sa ludia ucia (makaju) sami ….. tj. umelci sa nelutuju nemaju inu moznost, ked proste neexistuje “spolocneska objenavka” a potreba a ak stast chce tvoje dane tak nech vytvara aj podmienky tak ako moze vytvarat pracovne prilezitosti za obrovskych financnych nakladov a dnovych prazdnin napr automobilkach a dava milionove podpory konkretne 22 ci 26 milionov samsungu a zahranicnym vyrobcom akoze na podporu zamestnanosti ….takze asi tak kamarat…

  17. v celku ide asi o to ,ze stat ak chce od teba dane ma za tie dane vytvarat podmienky !!! Ci kvalitne kulturne prostredie ci poskytnut moznost kvalitenho vzdelania a moznost pracovat v svojom obore a byt adekvatne ohodnoteny… tak isto ako musi vytvarat kvalitne podnikatelske prostredie….

  18. Dobrá debata. Faktom je, že tak dobre ako sa mali umelci za socíku sa už nebudú mať nikdy. Teda je potrebné povedať, že tí umelci, ktorí išli po ruke režimu. Problémom SR je, že po socíku sem nabehol tvrdý neoliberalizmus – kde platí pravidlo, že co sa neužíví samo, to nech skape. A uživia sa – vzhľadom na vkus agrárneho Slovenska len komerčné sračky. Ale zase, je dobré si uvedomiť, že Slováci sú na tom relatívne dobre … ešte pred sto rokmi sme nemali vlastný jazyk .. vôbec nič. Čo iným krajinám trvalo stáročia, to Slováci zvládli za sto rokov. Nie vždy najlepšie, ale zvládli…a vlastne ani neviem čo som chcel povedať… Akurát, že mi strašne lezú na nervy tí “pravicoví” holobriadkovia, ktorí vedia veľké hovno o tom ako a co chodí … so fuck off..neos !!!

  19. Ja suhlasim s Petrom.
    A umelcom odkazujem, ze ak chcu byt umelcami, tak nech si to premyslia dopredu, predtym nez sa nastavia do modu: som umenie a stat nech ma podpori, pretoze byt umelcom je tazke. Prdlajz!
    Kolko je podobnych profesii, kde sa clovek musi poriadne obracat, aby prezil a nikdy ho stat v nicom nepodporil, este musi cvakat dane a odvody jak somar a nikto sa ani na sekundu nezamysli, ze by mu mal stat neco dat. Sa zobudte.
    Juro

  20. Milý Michal. Čo si to napísal? Že štát je sluhom spoločnosti? Dobrý vtip… veď štát a spoločnosť sú len pojmy do ktorých si môže kopnúť každý koho za to nezavrú. Takže pre to by som do toho štát vôbec nemiešal a spoločnosť ako celok tak isto nie (umenie je pre tých ktorí ho chcú, teda úzku skupinu a nie pre spoločnosť ako celok). Takýto ideálny stav sa nenachádza ani v rozprávke… ale myslím že sa na týchto vtipoch, čo píšeš, dobre bavíš aj ty…

    majte sa

  21. Peter ,ale kľudne by stačilo,keby si si uvedomil,že jednou zo základných funkcii “štátu” je poskytovanie “servisu” svojim obyvateľom-čiže ľuďom,ktorí štát financujú(čiže ľuďom,ktorí svojou poväčšine produktívnou činnosťou povinne odvodovo-daňovo financujú výplaty superpredimenzovaným byrokratom,tváriacich sa ako “štát”).Spolufinancujeme solidárne zdravotníctvo( u lekára som nebol 12rokov, a nevadí mi to),školstvo(tupé deti mi už začínajú vadiť),cesty ( za tie prachy by inde na svete mali cesty aj vyhrievané) , cirkvi atd atd vrátane kultúry.Teda aspoň v mojom okolí má kultúra prinajmenšom rovnakú hodnotu ako spomínané výdobytky, a možno by neboli tak skurvené ani tie,keby boli ľudia trošku kultúrnejší a mali kapacitu zamyslieť nad príčinami tohto marazmu.A v priestoroch typu A4 som mal tú česť stretnúť ľudí,ktorí ma “prinútili” zamýšľať sa, ale samozrejme videl som tam aj zopár naozaj chujovín(osobný názor)

  22. Ťažko reagovať na hlavný článok a jednotlivé ohlasy, pretože všade sa nachádza viac či menej pravdy – všetko je totiž o uhle pohľadu… Jedno je však isté: v slovenčine nepoznáme slovo “spiknutie”, ale “sprisahanie” :)
    Ale to som zámerne odbočil… Z legendárneho “Véčka” (Vysokoškolského klubu) sa stala A4, teraz to možno bude Cylinder, z ktorého budú vyskakovať bieli zajačikovia s čiernymi motýlikmi… Čo si žiada našinec?Umenie alebo gýč, “kultúrnikov” alebo kulturistov, športové arény alebo kultúrne stánky? Aj to, aj ono, no v prvom rade potrebujeme zdatné školstvo, ktoré sa po všetkých nezmyselných “reformách” vráti k zásadám J. A. Komenského a do osnov vloží to, čo potrebujeme všetci.

    Ak chceme, aby naši potomkovia žili v normálne fungujúcej krajine, musia mať už v základných školách zásadných “5E” predmetov: Etiku – Estetiku – Ekonomiku – Ekológiu – Erotiku. Dôvod? Ak má demokratický štát fungovať na vysokej úrovni, musí mať aspoň 80 % vzdelaných, rozhľadených, slušných, empatických, spoľahlivých a čestných ľudí!!! Zdá sa, že u nás je pomer, žiaľ, obrátený :((

  23. A: Erotika ?! radsej by som zostal pri 4e-tie su jednoznacne potrebne
    Etika- postavena na akych moralnych hodnotach?
    B: prosim prestanme pouzivat utopisticky pojem ,,Demokraticky stat,,
    C: 80percent? :-)

  24. Jurko čo súhlasí s Petrom, v prvom rade sa zobuď ty, umenie ako také nikdy nebolo ani nebude postavené do úlohy “keď jediným pravidlom konania je zisk” Ak tvoríš (čo silne pochybujem) tak vieš že to nerobíš pre peniaze, tak nás prosím ušetri výhovorkám typu “kde sa clovek musi poriadne obracat, aby prezil”

    Dúfam že sa nad sebou zamyslíš, ak nie tak nevadí, poriadne sa potom poobracaj aby si prežil!

  25. sorry ale kúzelník? to im nie je trápne? veď to je najkrajšia vizitka ich debility, ignorancie a kokotizmu. Veď aj v tej stupídnej relácii Československo má talent vedia, že kúzelníci sú OUT!
    (to je iba metafora na všetko čo sa deje)
    A to ste sa ešte nepustili do témy VŠMU. Na filmovej fakulte zavládol tiež kúzelník a žiaden investigatívny novinár by si nedovolil ohroziť svoju rodinu a život za to, aby vypátral všetky kúzla tohto pána, ktorý ojebal celý štát o obrovské milióny…a teraz velí umelcom…

  26. Dakujem p. Hvorecky za presny komentar k postavení umelca v nasom state.
    Peter M
    ato

  27. ale ked to momentalne ide dolu vodou, tak nie je mozne pisat pozitivne! nemyslis?

  28. “Éčka” sú v potravinách dosť nezdravé, ale v školstve by boli fakt potrebné :)
    A: Erotika = sexuálna výchova, výchova k rodičovstvu atď. (Keď vidím niekedy na uliciach, ako matky mlátia svoje deťúrence len preto, že sa správajú ako normálne živé a zvedavé bytosti, tak viem, o čom píšem…) Iste – erotiku chápeme ako užší pojem, ale chcel som dodržať princíp “E” ;)
    Etika? Na akých morálnych hodnotách? Tie sa vo vedomí ľudstva “uskladňujú” už od nepamäti, no, žiaľ, v každej dobe sa našli ľudia, ktorí všetky ideológie a -izmy zneužili vo svoj prospech a na úkor iných… Desatoro je dnes už čiastočne prekonané, ale základ obsahuje…
    B: Bol to podmienený spôsob. :)
    C: Hrubý odhad… Pokojne ma môžete opraviť…

  29. Peter, sorry, ale velmi sa mylis v tom, co prehlasujes. Ver mi, ze mnohi umelci by aj radi pracovali, avsak nikto ich nezamestna. Poznam naozaj mnoho umelcov, vysokoskolsky vzdelanych, inteligentnych ludi, ktori presli pol sveta. Avsak ich skusenosti a vzdelanie nahanaju (mozno aj takym, ako si ty – to neviem – nepoznam ta) STRACH !!! Ak mozem hovorit za seba: nie som emigrant, ale z rodinnych dovodov zijem v zahranici. Som vysokoskolsky vzdelany clovek pracujuci v umeleckej oblasti. Moja praca je uznavana na celom svete. Ked som vsak chcel pracovat na Slovensku, ci uz ako pedagog alebo jazykar alebo cokolvek ine. bolo mi pvedane, ze som “nadkvalifikovany” alebo nejaky iny nezmysel.
    Takze prestan prosim ta posielat umelcov do prace. Oni makaju dost aj bez tvojich neprimeranych komentarov..
    Ak sa ty taky kreativny a posielas umelcov makat, rad by som ja teba poslal na doucovanie tvojho rodneho jazyka.
    “kreativni” ludia …… “zavisli” od statu ….. atd. atd.

  30. Bože, prosím – 1. pád množného čísla “kreatívni”, lebo ma fakt už trafí šľak z tohto decimovania slovenčiny.

  31. Peter, konecne si to povedal, jednoducho a jasne. Tvoja posledna veta vystihuje celu situaciu.

    Zakladny predpoklad aby si Vas niekto mohol vazit, je aby ste si vazili sami seba a svoju robotu. Ked sa budu ludia lutovat, nemozete nic ine cakat ani od druhych. ..

    Chyba socialneho statu, je v tom, ze ludom vobec v hlave skrsne myslienka, ze by ich mohol nejaky urad alebo institucia podporit. ..Podpora by mala ist zospodu od uzivatelov a konzumentov, ak neprichadza, je to dobry signal, ze nieco robime zle.

    Podpora kultury zhora, je podpora vzdelavania na skolach, aby sa uz deti oboznamili s pozitivnymi vplyvmi umenia na spolocnost. Takto vybaveni ludia, by boli dobrym zakladom pre spolocnost, v ktorej netreba dotovat kulturu. Boli by dostatocne bystri a kreativni na to, aby dokazali existovat a tvorit samostatne.

    Ak tu nieco zlyhava, tak je to skolstvo. Kultura v tomto kontexte je produkt, skolstvo je nastroj. Vsetka energia by mala byt nasmerovana do skolstva a vzdelavania, takeho, ktore zasiahne kazde dieta v tejto krajine. To je jedina cesta, akou je mozne zmenit sucasnu situaciu.

    Uradnikom, ktori sedia v uradoch o ktorych pisete, chyba toto vzdelanie uz od detstva.. a nielen im.

    V prvom rade, by sme si mali polozit otazku, co na Slovensku produkujeme, v akom stave a na ake obratky funguje hospodarstvo v porovnani s vyspelejsimi krajinami a az potom si polozit otazku, ci je kulturna situacia Slovenska v pomere k jeho hospodarskemu vykonu na tom naozaj horsie, ako v hospodarsky vyspelejsich krajinach? Niesom o tom celkom presvedceny.

    … ze vidim bezodne rezervy toho, na com sa tu da zamakat.. povazujem za najvacsiu devizu Slovenska a velmi sa z toho tesim. Motivuje ma to k robote, ako nikde inde na Svete.

  32. Kultúra bola na Slovensku vždy na periférii. Myslím tým skutočná kultúra, nie komercionalizovaná kultúra. Vážim si Vašu prácu pre skultúrnenie národa pán Hvorecký.

    Len mám zopár drobných postrehov:

    1. Na kultúre sa nedá zarábať, ani z nej žiť. Vincent van Gogh bol chudobný, no jeho obrazy patria k najdrahším. Bolo by spravodlivé, keby rodina jeho brata dostávala 10% z každého predaja jeho obrazov za to, že podporoval a vlastne sponzoroval vznik týchto diel.

    2. Ak chceme z umenia žiť, treba ho komercializovať, lenže potom je jedno, či sa jedná o umenie alebo brak. Jeden český sústružník si spravil kurz olejomaľby, maľuje nadrozmerné plátna, síce sú to gýče, ale predáva ich za milióny zatiaľ čo skutoční súčasní českí umelci len ticho závidia.

    3. Musíme sa zmieriť s faktom, že pokiaľ za socíku sa podporovala aj kultúra (síce komunistická, no vytvorilo sa aj dosť nepolitických – skutočných diel, ktoré majú svoju umeleckú hodnotu), terajšiemu režimu už o kultúru nejde vôbec. Pokiaľ sa bude uznávať len všemocná ruka trhu, zákon ponuky a dopytu, tak o kultúru ani nikdy nepôjde.

    4. Umelci sú síce fasa (plus ostatní kultúrni dejatelia), ale tiež nemajú patent na rozum. Minimálne v politike sa nevyznajú a sú manipulovateľní rovnako ako babky v kostoloch, či vidiečania, dôchodcovia a iní, z ktorých sa grupujú fanúšikovia politických strán (ešte spomenie babky demokratky). Kým jedných ovlyvňuje farár, telenovely, či lacné sľuby, mestských “inteligentov” ako aj umelcov ovplyvňujú mienkotvorné médiá – preto sa vlastne označujú za mienkotvorné. Chcem len jednoducho povedať, že väčšina týchto mladých, alebo umelcov atď. rovnako nekriticky žerie drísty pravice ako tí, ktorých povýšenecky označujeme za nesvojprávnych voličov ľavice.
    Avšak trocha hľadať pravdu sám, nečakať, že nám ju podá novinár zo SME, alebo Hríb, či TV noviny Markízy, to už je ťažké aj pre umelcov, či iných slovenských “intelektuálov”. Výsledkom je nekonečný boj proti červenej hrozbe Ficizmu, nekonečné návraty “modrej, čo je dobrá”, nekonečné sklamania a tak stále dokola.
    Keby si aspoň títo intelektuáli dali úprimnú snahu nájsť pravdu (zyšok – menej nadaných na to aj tak nemá), tak by sa vedeli zorientovať a neprekvapovali by ich divadielka politikov, ktorí perfektne hrajú svoju hru. No a politici by prišli o prácu, teda nie celkom o prácu, ale o nekonečné zdroje príjmov určite.

    Na záver len podotknem, že NIE SOM sympatizantom Smeru ani komunistov, ani SaS, a ostatných extrémistických hnutí.
    Mám však informácie, ktoré môže získať každý, kto si dá trocha námahy, ovláda aspoň dva ozaj cudzie jazyky (myslím nie Český, Poľský či Maďarský) a je ozaj inteligentný.
    (Paradoxom je, že vo svetle pravdy je Smer možno najmenším zlom, či sa tá Tina s Ficom k…í alebo nie.)

  33. zarubem vysoko…
    toto by podla mna na Beatkinu reakciu odpisal
    Charles Bukowski, ak by este zil a ak by som ho prekladal:

    “ked ide nieco do sraciek,
    neznamena to ze ich zacnem zrat,
    staci mi ze ich seriem.”

    inymi slovami pisal som len a len chvalu
    plus aj to ze clanok nieje rydzo negativny som ocenil…
    /teda vyzera ze som sa len o to len pokusil/

  34. Mily Love. Možno že ani motiváciou burzového makléra nie je iba zisk ale ma rad aj adrenalin. ha ha ha Ved burzoví makléri sú tiež umelci svojho druhu. Poradil by som ti prečítať si niečo o stredovekej estetike a umení a potom by si pochopil že takzvané nekomerčné umenie teda ako odraz umelcovej individuality tak ako ho poznáme dnes, napríklad v stredoveku neexistovalo. A ak existovalo, nedostalo sa väčšinou na verejnosť. Pretože umenie bolo spojené s náboženstvom a bolo na zákazku, či že o peniazoch!!! O čom je polovička Dejín umenia ak nie komerčnom umení…?

  35. Michal, žeby naozaj A4 bola tak zle podporovaná? Mnohí vieme, že osem rokov sú dotovaní prostredníctvom rôznych grantov z MK a aj z iných. Nič proti tomu, len sa nehrajme na chudáčikov, ktorí nemajú ani na chlieb. A priamo v sále je pekný humus, bol som na predstavení.

    A prepáč Ruženka (aj keď je to len metafora, že kúzelníci sú out), nie je to len názor úžasného člena poroty ČSMT?

  36. No ale ved prave to, ze je A4 dotovana aspon scasti z roznych grantov, ktore ani zdaleka nedostava automaticky (ako napriklad NOC), o ktore sa musi kazdorocne komplikovane uchadzat a o ktorych rozhoduju odborne komisie (trocha iny level, ako ta, ktoru zostavilo NOC), je dokaz, ze robi kvalitne veci a preto by nemala byt likvidovana, nie? Neviem, aky humus mate presne na mysli – zrejme nieco, co narobili vasi kolegovia divaci?

Napíš komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s